سرپرست تیم داده و هوش مصنوعی کارگزاری مفید معتقد است که توسعه هوش مصنوعی و ChatGPT امکانات را برای همه در دسترس قرار می دهد و می تواند منجر به تحقق عدالت شود. زارع زاده همچنین به خطرات این فناوری اشاره کرد و بر قانونگذاری توسعه آنها تاکید کرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از کارگزاری مفید، «علی زارع زاده» مدیر تیم کارگزاری مفید و سرپرست تیم هوش مصنوعی در دومین کنفرانس هوش مصنوعی صنعت به تأثیرات توسعه ChatGPT اشاره کرد و گفت: فرصت های جدیدی که به وجود آمده باعث شد تا داده ها Be بدون ساختار به راحتی قابل دسترسی است. در کمتر از چند سال، برنامه نویسی بسیار آسان تر خواهد شد. می‌توان کدگذاری را به روبات‌ها واگذار کرد و سرمایه‌های انسانی کارهای مهم‌تری و توسعه‌گرا انجام خواهند داد. این مدل ها راحتی را در دسترس همه قرار می دهند به یک معنا، این می تواند منجر به رضایت شود بگذار عدالت اجرا شود.»

وی همچنین درباره خطرات و مخاطرات این فناوری گفت: با توسعه روزافزون این مدل ها خطر از دست دادن انسانیت یا شغل و … وجود دارد که به نظر می رسد برای توسعه آنها نیاز به قانون گذاری دارد.

زارع زاده با بیان تجربه شخصی خود از استفاده از ChatGPT گفت: روزهای اول که ChatGPT آمد و من از آن استفاده می کردم، واقعا برایم عجیب نبود. تنها نکته ای که مرا برای استفاده از این مدل زبان جذب کرد، امکان چت بود. با آن، زیرا مدل‌های قبلی فقط جملات را تکمیل می‌کردند، اما ChatGPT با کاربر مکالمه داشت و اطلاعات آنها به تدریج با کمک یک انسان تکمیل شد.

رهبری تیم برای داده و هوش مصنوعی میانجی مفید از نظر طراحی ربات چت مفید برای پشتیبانی مشتری وی با استفاده از آمار موجود در بانک اطلاعاتی این مجموعه عنوان کرد که نسخه دمو این چت بات در نمایشگاه Financial Industry Expo 1402 ارائه شده و مدل نهایی آن تا پایان تابستان ارائه می شود.

به گفته وی، با کمک این فناوری، 50 درصد سوالات مشتری میانجیگری به سرعت و به راحتی و بدون اتلاف وقت اضافی پاسخ داده می شود.

الگوهای زبانی بزرگ

وی بخش دیگری از سخنان خود را به الگوهای بزرگ زبان اختصاص داد و با طرح این پرسش که مدل زبانی چیست، گفت: این مدل یک تابع احتمال است که با در نظر گرفتن یک جمله یا مجموعه ای از کلمات، محتمل ترین کلمه بعدی را تولید می کند. مدل زبان مقدار زیادی متن از شما دریافت می کند. سپس شما باید منطق جمله را برای مدل تعریف کنید، و سپس کم کم با صرف ده ها میلیون دلار، مدل شما بالغ می شود و همه چیز را یاد می گیرد.”

زارع زاده با اشاره به ChatGPT و درک آن از استدلال و حل معما، گفت: از من پرسیده شده است که «چگونه یک زبان می تواند استدلال کند؟» جمله با استدلال صحیح بسیار بزرگتر است.

سرپرست تیم داده و هوش مصنوعی کارگزار مفید با اشاره به تاریخچه هوش مصنوعی گفت: مدل های اولیه نمادین بودند که نتیجه خوبی نداشتند و می توان گفت دلیل اولین زمستان هوش مصنوعی همین است. اطلاعات رسید:

«سپس، کم کم مدل‌های آماری پدیدار شدند و خروجی داده‌ها را با استفاده از توابع ساده بهبود بخشیدند. در این مدل ها لازم بود سرمایه انسانی مفید باشد و مرحله بعدی یادگیری عمیق بود که بسیار پیشرفته بود و اکنون در دوره پایه گذاری مدل هستیم که مدل هایی که تحول ایجاد کردند و می دانند چگونه خوب استدلال کنند. . نتایج تست حرفه ای گرفته شده توسط ChatGPT 4 خیره کننده است. قدرت استدلال این ربات ها در شرف افزایش است و درست مانند ما که با دیدن و شنیدن اجدادمان در مسیر توسعه هستیم، این مدل ها نیز ممکن است به زودی در آن مسیر قرار بگیرند. همانطور که نورون های مغز ما در فرآیند تکامل به روز شده اند، مدل ها و ماشین ها نیز به روز می شوند. این مانند یادگیری زبان از نوزادان تازه متولد شده است.”

لازم به ذکر است رویداد تجربه هوش مصنوعی صنعت AIX02 به همت میانجیگری مفید از صبح امروز در حال برگزاری است. در این رویداد کارشناسان و فعالان حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و علم داده در کشور به بیان نظرات و تجربیات خود در این زمینه می پردازند. دور اول این رویداد در 28 می 1401 اتفاق افتاد.