مدیران توسن تکنو در آستانه عرضه سهام این شرکت در فرابورس اعلام کردند رشد دارایی‌ها و رشد سود عملیاتی برای این شرکت به‌ترتیب به ۴۲ درصد و ۲۶ درصد می‌رسد. این مدیران باور دارند اگر بتوانند صورت‌های مالی خود را محقق کنند، امسال به تقسیم سود ۱۹۴ تومان خواهند رسید. تاریخ عرضه اولیه سهام شرکت توسن تکنو هنوز مشخص نشده اما اعلام شده که در این عرضه اولیه قرار است تا ۸ درصد از سهام شرکت توسن تکنو به‌صورت عمومی عرضه شود.

صبح امروز نشست خبری عرضه اولیه شرکت توسعه فن‌افزار توسن (توسن تکنو) با نماد معاملاتی «فن‌افزار» برگزار شد. «محمد مظاهری»، مدیرعامل توسن تکنو، با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اعلام کرد توسن تکنو زیرمجموعه تک وستا و نیز بزرگ‌ترین شرکت فناوری این مجموعه است: «در رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر، رتبه ۲۶۳ را گرفتیم. بالغ بر ۳۰ بانک و شرکت پرداخت و فین‌تک مشتری ما هستند. بیش از ۵۰ محصول مختلف را به بازار عرضه کرده‌ایم و ۷۲۱ نفر، نیروی انسانی مستقیم این شرکت هستند.»

به گفته مظاهری، ترکیب سهامداری تسکو به این شکل است که هفتاد درصد برای تک وستا بوده که پنج درصد از این سهم برای کارکنان به‌صورت سهام تشویقی در نظر گرفته شده است. باقی سهامداران نیز شرکت‌هایی چون تدبیرگران فناوری فردای ایرانیان و پیشینه کیانا هستند.

مظاهری تأکید دارد این شرکت از سال ۱۳۹۲ همواره سودآور بوده و حتی در سال ۱۳۹۸، سرمایه ثبتی شرکت به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است. مظاهری سپس به تشریح پنج کسب‌وکار توسن پرداخت: «توسن تکنو که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کارت‌خوان کشور است، ۴ میلیون دستگاه به بازار پرداخت عرضه کرده است. مجموعه پوینت نیز شرکتی است که کار خدمات پس از فروش، تأمین و نگهداری را انجام می‌دهد. در کنار این شرکت‌ها، مجموعه «آرتین» را داریم که یک کسب‌وکار فناورانه نوآور بوده و سه سال است درزمینه هوش مصنوعی کار می‌کند. ما باور داریم به‌مرور سهم این مجموعه در محصولات شرکت بیشتر می‌شود. محصول شاپ نیز در قالب یک فین‌تک ایجاد شده و بحث تجارت دیجیتال را پیش می‌گیرد. در شاپ ارتباط فروشگاه اینترنتی با صندوق‌های فروشگاهی یکپارچه شکل می‌گیرد و اتفاق بزرگی که در اینجا رقم می‌خورد، این است که مغازه‌ها به سایر کسب‌وکارها مثل شرکت‌های پخش و… وصل شوند. درنهایت کسب‌وکار مانی‌تک را داریم که در‌واقع یک نئوبانک است و ما به آن نئوبانک اصناف می‌گوییم. این شرکت به بیست میلیون ایرانی سرویس می‌دهد. این مجموعه نیز در این نه ماه از فعالیتش ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته و ۴۰ میلیون تراکنش انجام داده است.»

مظاهری باور دارد این تعداد کسب‌وکارها که هم درزمینه نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری در یک مجموعه وجود داشته باشد، در کمتر شرکت ایرانی وجود دارد. او تأکید کرد شعار آن‌ها «پیشرو در شکل‌دهی تجربه خوشایند مردم از جامعه دیجیتال» است و مأموریت توسن را نیز «توسعه فناوری‌های نوین برای توسعه جامعه دیجیتال» معرفی نمود.

مظاهری معتقد است رشد آن‌ها در تولید کارت‌خوان باعث شده تا تکیه بازار به کشور چین کمتر شود. او همچنین تأکید کرد روند کارت‌خوان‌ها در دنیا عوض شده است و کارت‌خوان‌های اندرویدی و هوشمند باعث شده‌اند که دیگر فقط کار پرداخت در دستگاه‌ها صورت نگیرد و کارهای بیشتری را انجام دهند. او باور دارد این کارت‌خوان‌های هوشمند می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند: «این محصولات وقتی وارد کشور شدند، خیلی گران بودند. ما با انتقال دانش توانستیم مسیر مهاجرت به کارت‌خوان‌های اندرویدی را تسهیل ببخشیم و قیمت را کمتر کنیم. در‌حال‌حاضر ۳۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان اندروید به بازار عرضه کرده‌ایم.»

مظاهری باور دارد یک شرکت باید هم درزمینه نرم‌فزار و هم سخت‌افزار قوی باشد تا از تلفیق این دو موضوع، ارزش خلق کند. او به توسعه پلتفرم‌هایی نظیر تک‌استور و پلتفرم دیجیتال ITM در این شرکت اشاره کرد و گفت: «پلتفرم دیجیتال ITM نیز می‌تواند مرحله جدیدی از hv ATM باشد. این پلتفرم کاری می‌کند که دستگاه‌های ATM خدمات جدید و بهتری را به مشتریان ارائه کنند. قصد داریم تا پایان سال آن را در ۸ هزار نقطه فعال کنیم.»

مظاهری به پروژه نانینو اشاره کرد که در عرض دو ماه اجرا شد: «نانینو پروژه‌ای بود که باید یک سال طول می‌کشید تا اجرا می‌شد. این سرعت‌عمل به این خاطر است که ما ویژگی خاصی داریم و پروژه‌های بزرگ را می‌توانیم اجرا کنیم.» مظاهری اضافه کرد: «در حوزه بانکی نیز بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار ماشین‌های سیار کشور را در اختیار داریم.»

به گفته مظاهری، ۱۸ درصد پرسنل شرکت تسکو را بانوان تشکیل می‌دهند. او همچنین اعلام کرد ارزش‌گذاری تسکو رقم ۱۸۳۲ میلیارد تومان است.

«اصغر اکبرزاده»، مدیر مالی و پشتیبانی شرکت توسن تکنو، در رابطه با تخمین درآمد سال جاری این شرکت اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم درآمد سال مالی جاری توسن تکنو به بیش از هزار و ۷۷۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان برسد. رشد دارایی‌های تسکو نیز در شاخص نسبت‌های مالی در سال ۱۴۰۲، در حدود ۴۲ درصد و رشد سود عملیاتی نیز ۲۶ درصد ارزیابی شده است.» اکبرزاده اعلام کرد سود ناخالص توسن تکنو در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است: «سهم هزینه‌های مالی نسبت به فروش را کم کردیم که در ۱۴۰۱ به کمتر از ۷ درصد رسید و برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم به ۵ درصد برسد.»

طبق گفته اکبرزاده، حقوق صاحبان سهام توسن تکنو همیشه رشد داشته و از ۳۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به ۴۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. پیش‌بینی‌ها برای سال ۱۴۰۲ نیز این است که حقوق صاحبان سهام از کل ترازنامه به ۵۵ درصد برسد.

معاون مالی توسن تکنو در انتهای این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت درباره اینکه چه میزان از سهام این شرکت عرضه می‌شود، گفت: «طبق آخرین صحبت‌ها با فرابورس، سهام توسن تکنو در دو بخش عرضه خواهد شد؛ در ابتدا، معادل ۴ درصد از سهم شرکت برای کشف قیمت، عرضه می‌شود‌ و در ادامه، ۸ درصد از سهام شرکت عرضه عمومی خواهد شد.»