رونمایی ارتش از اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی با موجی از فضای مجازی مواجه شد. در همین راستا معاونت پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی (ره) نیروی دریایی ارتش ضمن تبیین موضوع، به اصلاح برخی از موارد مطرح شده اطلاعیه داد.

معاون پژوهشی این دانشگاه در اطلاعیه خود به رونمایی از یکی از محصولات تحقیقاتی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در یک کنفرانس علمی اشاره کرد و اعلام کرد که پس از بروز حساسیت برای برخی از دانشمندان و جامعه رسانه ای کشور، به تفصیل فنی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران جلسه ای را برای روشن شدن این موضوع برگزار کرده است.

بر اساس اعلام این معاونت، عبارت «الگوریتم پردازش کوانتومی» برای الگوریتم QPSO-LSTM از نظر فنی دقیق نبود.

در این اطلاعیه آمده است: «رونمایی از برد FPGA در کنفرانس فوق الذکر این تصور نادرست را در فضای رسانه ای کشور منتقل کرد که برد مذکور یک پردازنده کوانتومی است که اینطور نبود. در عین حال، مشکل اصلی الگوریتم پیشنهادی، مقابله با اختلال در سیستم های موقعیت یابی کشتی های سطحی برای ارتقای امنیت دریایی است که مهم و تایید شده است.

این معاون آموزشی در پایان پیام خود ضمن تبیین این موضوع از حساسیت جامعه علمی علاوه بر همکاری پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) قدردانی کرد.

اما ماجرا چه بود؟ 20 خرداد امسال خبری مبنی بر ارائه اولین محصول با الگوریتم پردازش کوانتومی در دانشگاه علوم دریایی نداجا نوشهر در رسانه ها منتشر شد.

اما تصاویری از آن همایش و اشتباه در اطلاعیه، تردیدهایی را در میان برخی فعالان این حوزه ایجاد کرد. به عنوان مثال، یکی از تجهیزات نمایش داده شده، اولین محصول الگوریتم پردازش کوانتومی بود. این برد در واقع یک برد مبتنی بر تراشه های Zynq از Xilinx بود. یک برد آموزشی که به صورت تجاری در دسترس است و برای کاربردهای پردازش سیگنال، پارازیت و موارد مشابه استفاده می شود، نه برای بحث کوانتومی. سوالی که البته در اطلاعیه اخیر هم به آن اشاره شد.