بله، وی با انتشار بیانیه ای تصویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر دسترسی به پیام های کاربران این بستر را تایید کرد. این پیام رسان در بیانیه خود برای توجیه این میزان دسترسی به «سند شرایط و ضوابط استفاده آری» اشاره می کند که در سال 1402 بندهایی مرتبط با این موضوع اضافه شده و تعداد کمی از کاربران قدیمی از آن اطلاع دارند.

روز گذشته تصویری در اینترنت دست به دست شد که منتشر کننده آن مدعی است تصویری از صفحه مانیتور یکی از کارکنان پیام رسان «بله» است که به پیام های رد و بدل شده بین کاربران این بستر دسترسی دارد.

در همین راستا مسنجر بله با انتشار بیانیه ای که تنها در صفحه توییتر این پلتفرم منتشر شده بود، این تصویر را تایید کرد و اعلام کرد که این تصویر مربوط به سیستم مانیتورینگ این پیام رسان است.

این پیام رسان در بیانیه خود تاکید می کند که مانند سایر پلتفرم ها موظف است اقدامات لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری و حفظ امنیت در خصوص فعالیت کاربران خود در پلتفرم انجام دهد. در این رابطه، به سند شرایط و ضوابط بله در Terms.bale.ai مراجعه کنید ارائه و ذکر شد:

برای کانال‌ها و سلاح‌هایی که در دسترس عموم هستند، Yes از الگوریتم‌های خودکار برای تجزیه و تحلیل پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند. همچنین کاربران در صورت مشاهده این موارد می توانند آن را به پشتیبانی گزارش دهند یا از گزینه «گزارش محتوای نامناسب» استفاده کنند. در این صورت بله، این هشدارها را بررسی کرده و در صورت تایید مجرمانه بودن، طبق قانون اقدامات لازم انجام خواهد شد. لازم به ذکر با گروه هایی که بیش از هزار عضو دارند در قسمت بررسی محتوا مانند کانال های عمومی رفتار می شود.

با توجه به پیام درج شده در این تصویر بر روی صفحه نمایش مانیتور مربوط به دستگاه اجرایی همان شماره می باشد. این ابزار فقط حاوی محتوای پست شده در کانال ها و گروه های عمومی با بیش از 1000 عضو است که سیستماتیک و در صورت لزوم برای رسیدگی به تقلب کاربران است.

این پلتفرم مدعی است که اطلاعات شخصی کاربران، شناسه و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این دست برای حفظ حریم خصوصی کاربران به عنوان خط قرمز «بله» در حیطه این ابزار نیست و فقط محتوا ناشناس است.

بله، در پایان بیانیه خود حق قانونی پیگیری و برخورد با انتشار دهندگان این تصویر را برای خود محفوظ می دارد.

استناد به یک سند قانونی که افراد کمی از آن اطلاع دارند

در بیانیه و توجیه قانونی بودن چنین دسترسی، Yes به شرایط و ضوابط استفاده بله اشاره دارد که در Terms.bale.ai موجود است.

در بخش 2-1-6 مربوط به «قوانین و شرایط برخورد با محتوای مجرمانه» آمده است که بله، برای کانال ها و سلاح هایی که در دسترس عموم هستند یا کانال های خصوصی که لینک دعوت آنها به صورت عمومی منتشر شده است و همچنین گروه هایی که بیش از هزار عضو دارند، از الگوریتم های خودکار برای تجزیه و تحلیل پیام ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که سند مذکور به تازگی در ماه های اخیر به روز شده است. اگر تاریخچه این صفحه را مرور کنید، تا 10 آوریل 1402 تحلیل پیام ها و بررسی محتوای کانال های خصوصی که کد دعوت آنها به صورت عمومی ارسال شده است یا گروه هایی با بیش از هزار عضو مثل کانال های عمومی چیزی گفته نمی شود.

البته این قسمت از خرداد ماه امسال به شرایط و ضوابط استفاده بله اضافه شده است، اما تعداد کمی از کاربران قدیمی از آن اطلاع دارند. هنگامی که کاربران برای یک پلت فرم ثبت نام می کنند، شرایط و ضوابط آن را می خوانند و تایید می کنند. اما در صورت به روز رسانی این سیاست ها باید به همه کاربران اطلاع رسانی می شد که به نظر می رسد چنین اتفاقی نیفتاده است.