در بیانیه فناپ آمده است که: «در روزهای اخیر، ادعاهایی بدون کارشناسی فنی و از سوی برخی کاربران فضای مجازی و رسانه‌های خارج از کشور درباره هک و دسترسی به بخشی از اطلاعات یکی از محصولات نرم‌افزاری زیرمجموعه فناپ جهت تحریک افکار عمومی منتشر شده است که ضمن رد این ادعاها، توضیحات زیر برای شفاف‌سازی ارائه می‌شود:

ادعای مطرح‌شده درباره حمله هکری به نرم‌افزار «به‌نما» صحیح نبوده و صرفا بخشی از اطلاعات لاگ‌های نرم‌افزار و فایل‌های داکر با اتصال به اینترنت برای مدتی در دسترس قرار گرفته است؛ این اطلاعات بسیار کم‌اهمیت و حاوی مشخصات عمومی نرم‌افزار بوده و اطلاعاتی از کاربران این محصول در این فایل‌ها وجود نداشته است.

«به‌نما» یک محصول نرم‌افزاری برای نظارت تصویری در مکان‌های اداری، فروشگاه‌ها، مجتمع‌ها و … و کنترل تردد کارمندان برای ثبت زمان ورود و خروج یا دسترسی به بخش‌های داخلی یک سازمان کوچک و متوسط است که امکان محاسبه‌ی زمان حضور کارکنان در شرکت‌ها را به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های قدیمی‌تر ثبت تردد با کارت یا اثرانگشت و مبتنی بر نرم‌افزارهای متن‌باز (Open Source) فراهم کرده و صرفا استفاده شرکتی دارد. این نرم‌افزار فقط توانایی شناخت چهره‌هایی را دارد که از قبل با حضور و رضایت شخص، به دستگاه معرفی شده باشد (مشابه آن‌چه در ثبت اثر انگشت در این دستگاه‌ها وجود دارد). بنابراین این سیستم‌ها اصلا امکان شناسایی چهره‌های دیگر را ندارند و ادعای استفاده از این محصول برای تشخیص هویت شهروندان کذب محض است.

لازم به ذکر است این محصول به شکل محدود و برای برخی نیازمندی‌های درون سازمانی طراحی شده و در اختیار سازمان‌های خارج از گروه فناپ قرار نگرفته و برای مقاصد تشخیص هویت در ابعاد گسترده عمومی طراحی نشده است. نرم‌افزار پلاک‌خوان خودرو نیز برای مقاصد ترافیکی و پارکینگ‌ها طراحی شده و اساسا به لحاظ فنی امکان استفاده دیگری از آنها وجود ندارد. در حال حاضر فناپ چنین خدمتی به هیچ سازمانی ارائه نمی‌دهد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «به نظر می‌رسد جریانی در سال‌های اخیر به بهانه‌های گمراه‌کننده و غیرکارشناسی، با انتشار مطالبی غیرواقعی و غیرمنصفانه سعی در تحریک مخاطبان و هدایت افکار عمومی به سمت نادرست دارد و به‌دنبال ضربه زدن به کسب‌وکارهای مستقل ایرانی، هم‌چنین ایجاد بی‌انگیزگی و ناامیدی در میان جوانان کشور است.

بی‌شک برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مشابه در حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی، نهادهای مستقل رسانه‌ای با صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی اخبار و ادعاها می‌توانند نقش مهمی در آگاهی عمومی جامعه داشته باشند؛ فناپ نیز آماده‌ی تعامل و شفاف‌سازی در همکاری با رسانه‌ها و صاحب‌نظران فعال حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.

فناپ ضمن تاکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندان، هرگونه ادعایی در خصوص استفاده از محصولات فوق برای نظارت عمومی یا نقض حریم خصوصی را اکیداً مردود می‌داند.»