همانطور که غول‌های فناوری مانند اپل و متا از هدست‌های AR/VR جدید خود رونمایی می‌کنند، گوگل در جهت مخالف حرکت می‌کند و به تلاش‌های خود برای ساخت عینک واقعیت افزوده خود پایان می‌دهد. برخلاف هدست های اپل و متا، عینک واقعیت افزوده گوگل بیشتر شبیه عینک مطالعه ای بود که برای اولین بار حدود 18 ماه پیش معرفی شد و برخلاف محصول شکست خورده گوگل گلس، محصولی به نظر می رسید که مردم هنگام استفاده از آن واقعا خوشحال می شوند.

پروژه عینک واقعیت افزوده گوگل

در اواسط سال 2022، گوگل اعلام کرد که آزمایش نمونه های اولیه AR را در دنیای واقعی آغاز خواهد کرد. در اکتبر همان سال، این شرکت شروع به استفاده از Glass Enterprise با تلفن‌های مجهز پیکسل کرد تا ویژگی‌های واقعیت افزوده مانند Google Tasks، ترجمه زبان و یک برنامه دوربین را آزمایش کند. در نتیجه، در ماه مارس سال جاری، گوگل به طور کامل تولید Glass Enterprise Edition را متوقف کرد. گوگل به جای ساخت سخت افزار، بر توسعه و صدور مجوز نرم افزار AR به سازندگان هدست تمرکز کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، این شرکت در حال ساخت پلتفرم اندروید XR برای هدفون سامسونگ و پلتفرم میکرو XR برای عینک هوشمند با هدف تبدیل آن به اندروید AR است. به گفته برخی منابع، میکرو XR بر روی پلتفرمی به نام «بتی» در حال آزمایش است و اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده است. همچنین به گفته برخی خبرگزاری ها، اختلافات داخلی، تغییر استراتژی و اخراج کارکنان از دلایل تعلیق پروژه تولید عینک AR توسط گوگل است. رهبر آن پروژه، کلی بائر، گوگل را در ماه فوریه ترک کرد.

عینک گوگل با واقعیت افزوده

نگاهی به عینک واقعیت افزوده گوگل

همچنین سال گذشته، دو منبع موثق اعلام کردند که گوگل در حال توسعه یک هدست واقعیت افزوده به نام Project Iris است و این شرکت در حال انجام تحقیقات خود در خارج از سانفرانسیسکو است. گوگل برخی از تیم پیکسل را موظف به کار بر روی این هدست کرد. بر اساس آمار منتشر شده، حدود 300 نفر در پروژه آیریس کار می کردند. Clay Bavor یکی از مدیران شناخته شده گوگل است که تجربه کار روی پروژه های Google Daydream و Google Cardboard را دارد و گوگل پروژه Iris را به او سپرد و در نهایت باور به دلیل اختلافات در شرکت از گوگل استعفا داد.

سرنوشت عینک واقعیت افزوده گوگل

پروژه آیریس قرار بود دوربین هایی رو به بیرون داشته باشد که تصاویر مجازی را با دنیای واقعی ترکیب کند. گفته شد گوگل در این پروژه از پردازنده سفارشی خود استفاده خواهد کرد و بر روی گوشی های اندرویدی قابل اجرا خواهد بود. استفاده از این عینک از ابتدا مشخص نبود، اما انتظار می رفت که گوگل هدست واقعیت افزوده بسازد و می خواهد با رقبای خود مانند متا، مایکروسافت، مجیک لیپ و اپل که در فضای مجازی فعال هستند رقابت کند. واقعیت و واقعیت مجازی.آهسته آهسته