طبق رتبه بندی منتشر شده در پلتفرم Mastodon، اپل تا سال 2011، همان سال تیم کوک او که یک مدیرعامل است، به طور مرتب رم اصلی مک هایش را افزایش می دهد.

نمودارها نشان می دهد که اپل تمایل دارد تا رم اصلی مک را هر دو سال یکبار افزایش دهد. اما این روند از زمانی که تیم کوک مدیریت شرکت را از آن گرفت استیو جابز تحویل داده شد، انجام شد.

رم تا سال 1986 با عرضه مک پلاس افزایش یافت. اما بین سال های 1986 تا 1990، تمام تمرکز بر کاهش قیمت پایه مک بود. از زمانی که تیم کوک مدیرعامل شد، رم تنها یک واحد افزایش یافته است.

دیوید شاوب / ماستودون

این همبستگی ممکن است جالب به نظر برسد. اما متغیرهای دیگری مانند روند بازار، پیشرفت ها و تغییرات تکنولوژی نیز موثر هستند.

پیش از این، مدل های مختلف All-in-One اپل هر 6 سال یک بار 10 برابر افزایش رم داشتند. اگر این روند از سال 2006، زمانی که ظرفیت پایه 500 مگابایت بود، ادامه می یافت، رم های کنونی مک به عدد غیر منطقی 500 گیگابایت می رسیدند. با این حال، کامپیوترهای مصرفی امروزی به چیزی بین 8 تا 64 گیگابایت رم نیاز دارند.

دیوید شاوب / ماستودون

کامپیوترها در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده اند. رم‌ها سریع‌تر شده‌اند، هارد دیسک‌ها با SSD جایگزین شده‌اند، تراشه‌ها و قطعات کوچک‌تر و یکپارچه‌تر شده‌اند، اپل دیگر برای تامین انرژی دستگاه‌های خود به پردازنده‌های اینتل متکی نیست و در عوض از سیستم‌های اختصاصی با کارایی بالا روی تراشه‌ها (SoC) استفاده می‌کند. که CPU، GPU و حافظه یکپارچه را در یک بسته ترکیب می کند.

اپل با اطمینان 8 گیگابایت رم در رایانه های مک را با 16 گیگابایت رم در رایانه های ویندوزی مقایسه می کند. از سال 2012 اپل آی مک و مک بوک پرو را با 8 گیگابایت رم عرضه کرد و این موضوع انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

استفاده اپل از رم یکپارچه، دست کاربر را برای ارتقاء رم پس از خرید می بندد. از سوی دیگر، کاربران باید برای مدل هایی با رم بیشتر هزینه زیادی بپردازند.