هیئت‌منصفه‌ی دادگاهی در کالیفرنیا می‌گوید که تسلا در تصادف مرگ‌بار ۲۰۱۹ مقصر نبوده است. پیش‌تر ادعا شده بود تسلا با فروش خودروهای معیوب که اتوپایلت آن‌ها به‌خوبی کار نمی‌کرد، باعث کشته‌شدن یک سرنشین و مجروح‌شدن دو نفر در سال ۲۰۱۹ شد. اتوپایلت نام سیستم کمک‌راننده‌ی خودروهای تسلا است.

براساس شکایت مطرح‌شده، میکا لی ۳۷ ساله هنگام رانندگی با تسلا مدل ۳ در بزرگراهی در خارج از لس‌آنجلس، از جاده منحرف شد و سپس با یک درخت نخل برخورد کرد و جان باخت. دو نفر دیگر همراه او در خودرو بودند که آن‌ها مجروح شدند.

خانواده‌ی لی پس از تصادف از تسلا شکایت کردند و امیدوار بودند این شرکت به پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار خسارت و مجازات تکمیلی محکوم شود. وکلای پرونده می‌گفتند که تسلا خودرو معیوبی به میکا لی فروخت که به سیستم رانندگی کاملاً خودکار (FSD) مجهز بود. قابلیت FSD تسلا آن زمان در حال آزمایش بود و حتی همین‌حالا هم از فاز آزمایشی خارج نشده است.

یکی از وکلای خانواده‌ی لی در اولین سخنرانی‌اش اعلام کرد که فرمان‌پذیری بیش‌ازحد محصولات تسلا همیشه یکی از معضلات این خودروها بوده است. وکلای تسلا این نقص را رد کردند و گفتند که وکلای خانواده‌ی لی صرفاً براساس فرضیات استدلال می‌کنند. آن‌ها این تصادف را نتیجه‌ی خطای انسانی دانستند و اعلام کردند که لی پیش از رانندگی، مشروبات الکلی مصرف کرده بود و اصلاً مشخص نیست که سیستم Autopilot در آن زمان فعال بوده باشد.

به‌گزارش رویترز، هیئت‌منصفه‌ی دادگاه پس از تحقیقات، متوجه شدند که حق با تسلا است و نقصی که وکلای خانواده لی از آن حرف می‌زنند، پایه و اساس قطعی ندارد. پس از نتیجه‌گیری هیئت‌منصفه، تسلا در این پرونده تبرئه شد.

تسلا پیش‌تر نیز با شکایت‌هایی درباره‌ی سیستم اتوپایلت خود مواجه شده است؛ اما هیچ‌کدام از آن پرونده‌ها به مرگ راننده یا سرنشین ارتباط نداشتند. تسلا در ماه‌های آینده در چندین پرونده‌ی دیگر محاکمه می‌شود؛ ولی نتیجه‌ی پرونده لی احتمالاً تکلیف پرونده‌های پیش‌ رو را نیز مشخص‌تر می‌کند.