آلرژی پاییزی ناشی از آلرژن‌های فصلی است که در ماه‌های پاییز به اوج خود می‌رسند یا در این فصل افزایش پیدا می‌کنند. کپک، دود و گرده گیاهان از علت‌های احتمالی هستند. آلرژی فصلی می‌تواند موجب علائمی مانند خارش چشم و آبریزش یا گرفتگی بینی شود. چندین علت احتمالی ازجمله گرده و کپک می‌توانند در آلرژی پاییزی نقش داشته باشند. این مقاله به بررسی علل آلرژی پاییزی، علائم رایج، تشخیص، درمان و موارد دیگر می‌پردازیم.

علت آلرژی پاییزی

عوامل متعددی می‌تواند در ایجاد حساسیت پاییزی نقش داشته باشد. برخی از آلرژن‌ها در ماه‌های پاییز به اوج خود می‌رسند یا در این ماه‌ها افزایش پیدا می‌کنند. در ادامه به نقل از وب‌سایت مدیکال نیوز تودی به عواملی اشاره می‌شود که موجب حساسیت پاییزی می‌شوند‌.

پاییز زمان بسیار مناسبی برای رشد کپک و پخش شدن آن در هوا است. برگ‌های ریخته همراه با چوب درحال پوسیدن موجب می‌شود سطح کپک در بسیاری از مناطق به اوج برسد. آب‌وهوا نیز می‌تواند به افزایش کپک کمک کند. نسیم خشک می‌تواند هاگ‌های کپک را پخش کند، درحالی‌که هوای گرم و مرطوب می‌تواند به رشد آن‌ها کمک کند.

در بیشتر موارد، آلرژی به کپک مانند سایر حساسیت‌های فصلی است. اگرچه برخی از افراد که به آسپرژیلوس فومیگاتوس آلرژی دارند، ممکن است دچار آسپرژیلوزیس برونکوپولمونری آلرژیک شوند. این وضعیت می‌تواند خفیف تا شدید باشد و موجب علائمی مشابه علائم آسم شود.

دمای سالانه گرم‌تر ممکن است در افزایش آلرژی‌های پاییزی نقش داشته باشد. دمای گرم‌تر فصل رشد را گسترش می‌دهد و این امر می‌تواند موجب افزایش مقدار گرده موجود در هوا شود. امواج گرما و خشکسالی نیز ممکن است بر آلرژن‌ها تأثیر بگذارند. در این شرایط، هوا می‌تواند راکد بماند و این امر موجب افزایش اوزون یا بدتر شدن کیفیت هوا شود و همچنین تاثیر منفی بر آلرژی داشته باشد.

دود یکی از محرک‌های شناخته‌شده محیطی برای بسیاری از افراد است. در برخی مناطق، مردم برای پاک کردن حیاط خانه خود از زباله‌های طبیعی، برگ‌ها و سایر بقایای گیاهی را می‌سوزانند. همچنین ممکن است برخی از مردم شروع به استفاده از شومینه‌های هیزم‌سوز کنند یا در هنگام کاهش دما در طول شب آتش روشن کنند. افزایش دود در هوا می‌تواند در برخی افراد علائمی شبیه آلرژی ایجاد کند.

درحالی‌که مقدار گرده‌های بیشتر گیاهان در بهار و اوایل تابستان به اوج خود می‌رسد، برخی از گیاهان در پاییز گرده زیادی تولید می‌کنند و گرده گیاهان در برخی افراد موجب آلرژی می‌شود.

علائم آلرژی پاییزی

آلرژی‌ پاییزی علائمی مشابه علائم آلرژی‌هایی دارد که در زمان‌های دیگر رخ می‌دهد. علائم آلر‌ژی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • خارش گلو، بینی و چشم
  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • سوزش چشم

تشخیص آلرژی پاییزی

تشخیص حساسیت فصلی اغلب برای متخصص آلرژی دشوار نیست. او درمورد علائم فرد سؤال می‌کند و ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد. اگر علائم در زمان خاصی از سال رخ دهد، پزشک شاید آلرژی فصلی را تشخیص دهد. متخصص آلرژی همچنین می‌تواند به شناسایی علت دقیق یا محرک آلرژی فرد کمک کند. آلرژی‌ پاییزی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد و آگاهی از این موضوع که از چه چیزی باید اجتناب کرد، می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

درمان آلرژی پاییزی

درمان آلرژی پاییزی می‌تواند شامل ترکیبی از داروها و تلاش برای محدود کردن مواجهه با عوامل آلرژی‌زا باشد. برای برخی، متخصص آلرژی ممکن است ایمنی‌درمانی را توصیه کند. درمان دیگری که ممکن است تجویز شود، ایمنی‌درمانی زیرزبانی یا قرص‌های آلرژی است. هر دو موجب تسکین طولانی‌مدت علائم آلرژی می‌شوند. پزشک همچنین شاید داروهای مختلفی را برای کمک به درمان علائم تجویز کند. آن‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اسپری‌های کورتیکواستروئیدی بینی
  • قرص‌های آنتی‌هیستامین
  • اسپری‌های آنتی‌هیستامین بینی
  • قرص‌های ضداحتقان

پزشک احتمالاً به بیمار توصیه می‌کند که مصرف داروها را حدود دو هفته پیش از شروع علائم آغاز کند.

مدیریت آلرژی پاییزی

علاوه بر داروها، فرد می‌تواند اقداماتی را برای محدود کردن مواجهه با آلرژن‌ها انجام دهد. اگرچه ممکن است اجتناب از تماس با آلرژی‌های مربوط به پاییز دشوار باشد، اقدامات احتیاطی زیر می‌تواند مؤثر باشد:

  • پنجره‌ها و درهای خانه، محل کار یا خودرو را بسته نگه دارید.
  • پس از کار یا بازی در بیرون از منزل، خود و لباس‌های خود را بشویید.
  • اطلاع داشته باشید در منطقه شما چه زمانی مقدار گرده‌ها در بالاترین حد خود است و فعالیت‌های خارج از منزل خود را براساس آن برنامه‌ریزی کنید.
  • قبل از خارج شدن از خانه، داروهای ضدحساسیت مصرف کنید.
  • هنگام چمن‌زنی در فضای باز یا انجام فعالیت‌های دیگر از ماسک n95 استفاده کنید.

درمان‌های طبیعی و خانگی واکنش‌های آلرژیک

چندین درمان طبیعی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت واکنش‌های آلرژیک کمک کند. در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:

عسل طبیعی محلی

عسل خام محلی اغلب به‌عنوان داروی طبیعی برای آلرژی معرفی می‌شود. تئوری پشت این موضوع آن است که عسل محلی که توسط زنبورهایی تولید می‌شود که شهد گیاهان محلی را جمع‌آوری می‌کنند، می‌تواند به حساسیت‌زدایی از بدن نسبت‌ به گرده کمک کند. این امر به‌ویژه برای کسانی که از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند، مفید است، زیرا گرده یکی از شایع‌ترین محرک‌های آلرژی است.

بخاردرمانی برای درمان گرفتگی سینوس‌ها

استنشاق بخار می‌تواند به پاکسازی مجرای بینی و رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک کند. گرفتگی سینوس‌ها یکی از علائم رایج آلرژی است. افزودن روغن‌های اسانسی گیاهان مانند اکالیپتوس و نعناع فلفلی به بخار می‌تواند اثرات درمانی آن را بیشتر کند.

دمنوش‌های گیاهی برای تسکین آلرژی

گیاهانی مانند گزنه، نعناع فلفلی و بابونه قرن‌ها است برای تسکین علائم آلرژی استفاده می‌شود. این گیاهان را می‌توان در آب داغ خیساند تا دمنوشی تسکین‌دهنده تهیه کرد.

روغن اکالیپتوس برای سلامت تنفسی

روغن اکالیپتوس به دلیل خواص ضدالتهابی و ویژگی‌های ضداحتقان شناخته شده است. می‌توان آن را در رطوبت‌ساز استفاده کرد یا به حمام بخار اضافه کرد تا مجاری هوایی را پاکسازی و به کاهش علائم آلرژی کمک کند.

آنتی‌هیستامین‌های طبیعی

برخی از مواد مغذی طبیعی مانند کوئرستین و ویتامین سی دارای خواص آنتی‌هیستامین طبیعی هستند. آن‌ها می‌توانند به کاهش پاسخ آلرژیک و تسکین علائم کمک کنند. این مواد مغذی را می‌توان از غذاها به دست آورد یا به‌صورت مکمل دریافت کرد.

نتی‌پات وسیله‌ای برای شست‌وشوی بینی است که در آن مجاری بینی با محلول نمکی شسته می‌شود. این امر می‌تواند به حذف آلرژن‌ها و کاهش گرفتگی بینی کمک کند.

مکمل‌های غذایی

علاوه بر درمان‌های طبیعی، برخی از مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند در تسکین علائم آلرژی نقش داشته باشند. مکمل‌ باتربور (گیاه باباآدم جنگلی) نوعی عصاره گیاهی محسوب می‌شود که در مهار واکنش‌های آلرژی مؤثر بوده است. گزینه مفید دیگر بروملین، آنزیمی است که در آناناس یافت می‌شود و به کاهش تورم بینی و رقیق کردن مخاط کمک می‌کند و درنتیجه تنفس را آسان می‌کند.

قبل از استفاده هر مکمل غذایی در رژیم خود احتیاط کنید و با پزشک مشورت کنید. درحالی‌که درمان‌های خانگی می‌توانند در مدیریت علائم آلرژی مؤثر باشند، جایگزین توصیه پزشک نیستند. قبل از شروع برنامه درمانی جدید، با پزشک مشورت کنید.

آلرژی پاییزی نوعی حساسیت فصلی است که در پاییز به اوج خود می‌رسد و تا بهار ادامه دارد. علت‌های شایع می‌تواند شامل گرده گیاهان، کپک، تغییر آب‌وهوا و دود باشد. فرد معمولاً می‌تواند آلرژی را با ترکیبی از داروها و اجتناب از آغازگرهای شناخته‌شده درمان کند. با تغییر فصل و شروع فصل زمستان علائم فرد رو به بهبودی خواهد گذاشت.