Google Cloud امروز اعلام کرد با کمک هوش مصنوعی، قابلیت‌های جدیدی را به سرویس جست‌وجوی خود اضافه کرده است که کار پزشکان و پرستاران را برای یافتن داده‌های مختلف، بسیار آسان‌تر می‌کند.

پیش‌ازاین، یافتن اطلاعات برای پزشکان و پرستاران دشوار بود؛ زیرا باید منابع مختلف زیادی را بررسی می‌کردند؛ اما اکنون گوگل داده‌های پزشکی را در قسمتی خاص ذخیره می‌کند تا دسترسی به آن‌ها دشوار نباشد.

به‌گزارش CNBC، گوگل ویژگی‌های جدید را ازطریق پلتفرم جست‌وجوی مجهز به هوش مصنوعی Vertex Google ارائه می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی ارزشمند کارکنان بیمارستان‌ها و مرکزهای بهداشت می‌شود.

یافتن یادداشت‌های بالینی و اسناد اسکن‌شده و پرونده‌ی بیماران همواره برای پزشکان کاری زمان‌بر بود؛ اما اطلاعات یادشده اکنون در مکانی معین ذخیره می‌شوند تا کادر درمان به‌آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

فرض کنید بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک قصد دارد سوابق بیماری او را استخراج کند. پیش‌تر، این کار زمان‌بر بود و به خواندن یادداشت‌ها و سوابق الکترونیکی بیمار احتیاج داشت؛ اما حالا کافی است پزشک سؤالاتی مثل «بیمار در ۱۲ ماه گذشته چه داروهایی مصرف کرده است؟» را در گوگل جست‌وجو کند تا به اطلاعات موردنیازش دست یابد.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که در این حوزه‌ی حیاتی، چگونه می‌توان به هوش مصنوعی اطمینان کرد؟ گوگل برای برطرف‌کردن این نگرانی، منبع اصلی اطلاعات را دراختیار پزشک قرار می‌دهد تا مطمئن شود که داده‌ها مربوط به خود مرکز یا بیمارستان هستند.

سیستم جدید جست‌وجوی گوگل برای کارکنان سلامت و بهداشت که با کمبود نیروی انسانی و انبوهی از اسناد اداری مواجه‌اند، بسیار اهمیت دارد. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان داد پزشکان به‌طور متوسط یک ساعت برای بیمار و دو ساعت برای کارهای اداری وقت می‌گذارند.

گوگل از مدت‌ها پیش سرویس جدیدش را برای بعضی‌ از مراکز به‌طور آزمایشی فعال کرده است. ریچارد کلارک، مدیر ارشد تجزیه‌وتحلیل Highmark Health، می‌گوید: «با اینکه هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم، واکنش‌های اولیه به ابزارهای جست‌وجوی جدید مثبت بوده‌اند. همه‌ی نشانه‌ها حاکی از آن است که این سیستم تحول‌آفرین خواهد بود.»

به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی فصلی جدید و متفاوت را برای دنیای پزشکی رقم زده است. اقشار مختلف هر روز بیش‌ازپیش به‌سمت جهانی تازه سوق داده می‌شوند؛ جهانی که در آن به‌جای کاغذها با گوشی و لپ تاپ سروکار داریم و هوش مصنوعی با پیشرفتی‌ شگفت‌انگیز برای خدمت به بشر آماده می‌شود.