OpenAI تأیید کرد که یک حمله DDoS (حمله محروم‌سازی از سرویس) در روزهای گذشته و هم‌اکنون باعث قطع‌شدن دوره‌ای ChatGPT و ابزارهای توسعه‌دهنده آن شده است.

ChatGPT، چت‌بات هوش مصنوعی OpenAI در 24 ساعت گذشته با قطعی‌های پراکنده‌ای مواجه شده است. کاربرانی که سعی می‌کنند به این سرویس دسترسی داشته باشند، با پیغامی مبنی بر اینکه «ظرفیت‌های ChatGPT در حال حاضر پر شده است» مواجه می‌شوند و بخش دیگری از کاربران از جمله TechCrunch، به‌طور کلی نمی‌توانند وارد حساب خود شوند.

حمله DDoS به ChatGPT

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی ایکس ابتدا میزان علاقه و استقبال کاربران به ویژگی‌های جدید ChatGPT را مسئول این مشکل دانست. این هفته قابلیت ساخت نسخه‌های سفارشی ChatGPT معرفی شد که امکان درآمدزایی از طریق چت‌بات‌ها را فراهم می‌کند.

سپس OpenAI شب گذشته اعلام کرد که مشکل تقریباً برطرف شده است.

با این حال، از آن زمان تاکنون همچنان گزارش‌هایی از «قطعی دوره» ChatGPT و API آن منتشر شده است. OpenAI اکنون در صفحه به‌روزرسانی وضعیت خود اعلام کرده که قطعی‌های مداوم به دلیل «الگوی ترافیک غیرعادی» به‌وجود آمده‌اند که شبیه «حمله DDoS» است. حمله DDoS یا محروم‌سازی از سرویس زمانی رخ می‌دهد که نسبت به ظرفیت سرورهای یک سرویس آنلاین، درخواست‌های بیشتری برای آن ارسال می‌شود تا عملکرد سرویس دچار مشکل شود.

در حالی که هنوز اطلاعات بیشتری از سوی OpenAI اعلام نشده است، وب‌سایت تک‌کرانچ براساس پیام‌های تلگرامی ادعا می‌کند که گروه هکری Anonymous Sudan مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

رقیب OpenAI، آنتروپیک (Anthropic) نیز روز گذشته با چت‌بات هوش مصنوعی Claude خود با مشکلاتی مواجه شده بود. براساس گزارش CNBC کاربران این سرویس نیز در پیغام خود جمله «به دلیل محدودیت‌های غیرمنتظره ظرفیت، Claude نمی‌تواند به شما پاسخ دهد» را دریافت می‌کنند. هنوز مشخص نیست که این حادثه به یکدیگر مرتبط هستند یا خیر.