اسپاتیفای در واکنش به مالیات جدید دولت فرانسه که هدفش حمایت از صنعت موسیقی است، قیمت سرویس اشتراکی‌اش را در این کشور افزایش می‌دهد. این شرکت در نامه‌ای سرگشاده با انتقاد از مالیات جدید که اواخر ۲۰۲۳ تصویب شد، گفته است: «کاربران فرانسوی بالاترین قیمت اشتراک را در اتحادیه‌ی اروپا پرداخت خواهند کرد.» میزان افزایش قیمت فعلاً نامشخص است، اما در هفته‌های آینده به‌طور دقیق اعلام می‌شود.

مالیات CNM فرانسه روی پلتفرم‌های استریم موسیقی که درآمد ۲۰ میلیون یورویی (۲۱٫۹ میلیون دلاری) در این کشور دارند اعمال می‌شود و افزون‌بر اسپاتیفای، اپل موزیک و دیزر را هم در بر می‌گیرد (دو سرویس مورد بحث نیز با CNM مخالفت کرده‌اند اما تاکنون قیمت اشتراک را در فرانسه افزایش نداده‌اند).

به موجب قانون جدید، پلتفرم‌های استریم موسیقی باید ۱٫۲ درصد از کل درآمدی را که در فرانسه کسب می‌کنند، به مرکز ملی موسیقی فرانسه بدهند. پلتفرم‌های اجتماعی که مجوز موسیقی‌ها را تهیه می‌کنند (نظیر تیک‌تاک و فیسبوک) نیز در چارچوب مالیات CNM قرار می‌گیرند.

واکنش اولیه‌ی اسپاتیفای در اواخر سال گذشته‌ی میلادی، توقف پشتیبانی مالی از جشنواره‌های موسیقی فرانسه بود. زمانی که مالیات مشابهی در اروگوئه وضع شد، اسپاتیفای تهدید کرد که سرویس‌هایش را در آن کشور از دسترس خارج می‌کند؛ اما در نهایت دولت اروگوئه برای پلتفرم‌های استریم موسیقی معافیت در نظر گرفت و اسپاتیفای عقب‌نشینی کرد.

مقاله‌های مرتبط

اسپاتیفای تهدید به خروج از بازار فرانسه نکرده است، چون احتمالاً این کشور درآمد زیادی برای اسپاتیفای دارد. این شرکت پویشی عمومی برای فشار به دولت را آغاز کرده است و می‌گوید مالیات CNM اقدامی غیر ضروری است و فقط تا حدی بودجه‌ی صنعت موسیقی فرانسه را تأمین می‌کند.

درآمد اسپاتیفای در فصل چهارم ۲۰۲۳ با رشد سالانه‌ی ۱۶ درصدی به ۳٫۷ میلیارد یورو (۴٫۰۵ میلیارد دلار) رسید. مدیرعامل اسپاتیفای در گزارش مالی این شرکت، عملکرد فصل چهارم را «بسیار قدرتمند» توصیف کرده بود.