قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا روز جمعه پس از رونمایی هواوی از لپ‌تاپ مجهز به تراشه هوش مصنوعی اینتل، از دولت بایدن انتقاد کردند. این غول فناوری چینی توسط آمریکا تحریم شده است و قانونگذاران استفاده هواوی از تراشه این شرکت آمریکایی را قابل قبول نمی دانند.

به گزارش رویترز، در سال 2019، ایالات متحده هوآوی را به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران در فهرست تحریم‌های تجاری قرار داد که بخشی از تلاش گسترده‌تر این کشور برای توقف پیشرفت‌های فناوری پکن است. جالب اینجاست که با وجود این تحریم ها، سود هواوی در سال 2023 نسبت به سال 2022 حدود دو برابر بیشتر است. به دلیل تحریم های آمریکا، تامین کنندگان آمریکایی هواوی باید قبل از ارسال محصولات فناوری به چین مجوزهای ویژه دریافت کنند.

یکی از این مجوزها که توسط دولت ترامپ صادر شد، به اینتل اجازه داد تا پردازنده‌های خود را از سال 2020 به چین برای استفاده در لپ‌تاپ‌های هواوی بفرستد. تندروهای چینی از دولت بایدن برای لغو مجوز فشار آوردند، اما در نهایت موافقت شد که اواخر امسال منقضی شود. تمدید نشود

لپ تاپ Huawei Matebook X Pro: دستگاهی با تکنولوژی مدرن آمریکایی

هوآوی اخیرا از اولین لپ تاپ مجهز به هوش مصنوعی خود با نام MateBook X Pro با پردازنده جدید Core Ultra 9 اینتل رونمایی کرد. این موضوع سیاستمداران آمریکایی را شوکه و خشمگین کرده است، زیرا گفته می شود وزارت بازرگانی ایالات متحده عرضه تراشه جدید به هواوی را تایید کرده است.

مایکل گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، که ریاست کمیته منتخب چین را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای به رویترز گفت:

یکی از بزرگترین معماهای واشنگتن این است که چرا وزارت بازرگانی همچنان اجازه می دهد تا فناوری ایالات متحده به هواوی ارسال شود.

یک منبع آگاه گفت که تراشه ها با مجوز قبلی ارسال شده اند. برخی همچنین بر این باورند که اینتل مشمول محدودیت‌های گسترده اخیر برای ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی به چین نیست.

وزارت بازرگانی و اینتل از اظهار نظر خودداری کردند. هواوی هنوز به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

در جلسه استماع کمیته فرعی سنا در این هفته، کوین کورلند، مدیر اجرایی صادرات ایالات متحده گفت که محدودیت های واشنگتن بر هواوی “تاثیر قابل توجهی” بر دسترسی این شرکت به فناوری ایالات متحده داشته است. او همچنین تاکید کرد که هدف لزوماً جلوگیری از رشد هوآوی نیست، بلکه جلوگیری از سوء استفاده از فناوری آمریکایی برای “فعالیت های مخرب” بوده است.

مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه کنگره در بیانیه ای به رویترز گفت: «این مجوزها باید متوقف شود. دو سال پیش به من گفتند که مجوزهای هواوی به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما امروز به نظر نمی‌رسد این سیاست تغییر کرده باشد.