ماجرای فیلترینگ، فروش فیلترشکن و محدودیت های اینترنتی هر روز عجیب تر می شود. این بار یکی از نمایندگان مجلس از محدودیت های اینترنتی و فیلتر شدن پلتفرم های خارجی انتقاد کرد در حالی که گفته می شود خودش یکی از اعضای رای دهنده کمیته فیلترینگ است که به رفع فیلتر برخی از پلتفرم ها رای منفی داده است.

محمد باقری بنابی، نماینده بناب و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با شفقنا، محدودیت ها را ناشی از جریانی در دولت و مجلس دانست و مدعی شد: چون مثلاً می توانند مردم را متدین نگه دارند. اعمال محدودیت در اینترنت».

وی همچنین از فروش فیلترشکن انتقاد کرد و گفت: سکوهای خارجی در حالی فیلتر شدند که در واقع 90 درصد مردم از فیلترشکن استفاده می کنند و مشخص است چه کسانی از این فیلتر شکن سود می برند.

وی افزود: به وزیر ارتباطات تذکر و تذکر خواهیم داد. به خصوص در مجلس دوازدهم اولین سوال ما از وزیر ارتباطات درباره برنامه های وی برای سرعت اینترنت در کشور خواهد بود. چون وضعیت اینترنت در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و پاکستان خیلی بهتر از ماست.

به گفته باقری بنابی، «یکی از سؤالات محوری ما (از وزیر ارتباطات) این خواهد بود که فیلترشکن ها متعلق به کیست و چه کسی از فروش آنها سود می برد که باید برای همه روشن باشد. با فیلتر کردن، ما به مردم یاد دادیم که ممکن است در جاهایی غیر از فضای مجازی اشتباه کنید.”

نماینده بناب ایجاد دفاتر و مراکز تریبون های خارجی در کشور را غیرممکن دانست و تاکید کرد: با توجه به تحریم ها امکان این کار وجود ندارد و هرگز نخواهد شد و باید در سیاست ها بازنگری شود.

اینها همه ادعاهایی است که هر از گاهی توسط نمایندگان مطرح می شود. اما ماجرا زمانی جالب می شود که بدانیم خود این نماینده مجلس یکی از دست اندرکاران فیلترینگ و اعمال محدودیت هایی است که مورد انتقاد وی قرار می گیرد.

به گزارش دیجیاتو، محمد احسن هرمید، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به اظهارات باقری بنابی در حساب کاربری خود در سرمقاله با عنوان «عجیب اما واقعی» نوشت: «آقای … باقری بنابی یکی از این دو است. نماینده محترم مجلس یکی از اعضای رای دهنده کمیته فیلترینگ است که شخصا با درخواست وزارت ارتباطات مبنی بر بازگشایی مجدد به عنوان گوگل پلی مخالفت کرد. حالا طرفدار رفع فیلتر شده اند!»

حرامید افزود: ای کاش قانونی تصویب می کردند که جزئیات مذاکرات هیات های تصمیم گیری منتشر شود.

لازم به ذکر است باقری بنابی یکی از اعضای کمیسیون مشترک امنیت مجلس بود که در سال 1400 این طرح را تصویب کرد.