هیأت وزیران مشوق های مالیاتی مصوب مجلس برای کسب و کارهای فعال در سکوهای ایرانی را اعلام کرد. در ماده 6 قانون بودجه آیین نامه اجرایی آمده است:

همچنین ذکر شد چنانچه افراد مذکور تا پایان سال 1400 اظهارنامه مالیاتی کسب و کار اینترنتی خود را تسلیم ننمایند از معافیت مالیاتی خود محروم نخواهند شد.

بر اساس این مصوبه، تمامی پلتفرم های محلی که قصد بهره مندی از معافیت مالیاتی را دارند، باید در پورتالی که توسط وزارت ارتباطات ایجاد شده است، ثبت نام کنند. این آیین نامه همچنین وزارت ارتباطات را موظف کرده است تا زیرساخت های لازم برای این کار را فراهم و بسترهای مشمول این بند را تا 24 مردادماه سال جاری معرفی کند.

بر اساس این مصوبه، مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای بنگاه‌های فعال در سکوهای داخلی در صورتی به درآمد این بنگاه‌ها تعلق می‌گیرد که بهای کالا و خدمات آنها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق بسترهای داخلی از مشتریان دریافت شود و پس از کسر کارمزد سکو، به حساب صاحبان مشاغل واریز شود.

این فرمان اجرایی وظایف مختلفی را به وزارت ارتباطات و افرادی که صاحب مشاغل و پلتفرم‌های محلی هستند، محول می‌کند.

در مورد مشاغل، اولین نکته این است که افراد دارای مشاغل در بسترهای محلی که تا پایان سال 1401 پرونده مالیاتی نداشته اند، می توانند از مشوق های مالیاتی بهره مند شوند.

بدین منظور این مشاغل باید با درخواست خود و یا پس از اطلاع به سازمان امور مالیاتی در این طرح ثبت نام کرده و پرونده مالیاتی کسب و کار اینترنتی خود را به پنجره واحد مالیاتی تحویل داده و مراحل مربوطه را تکمیل کنند. ضمناً باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان دوره مورد بررسی ارائه نمایند.

همچنین افراد و صاحبان این مشاغل در صورتی که از بسترهای داخلی و خارجی به طور همزمان درآمد داشته باشند، در صورتی که فعالیت آنها در بستر داخلی و خارجی مجزا و مستقل باشد و در مکان های مختلف صورت گیرد، می توانند از مشوق های مالیاتی برخوردار شوند.

نکته دیگر این است که فاکتورهای فروش صادر شده توسط این شرکت ها برای هر یک از این فعالیت ها باید بر اساس آدرس جداگانه ای که شامل آدرس فعالیت و آدرس پلتفرم باشد و به صورت آنلاین صادر شود. به یاد داشته باشید که درآمد کسب و کار پلت فرم نباید در اظهارنامه و اظهارنامه مالیاتی قبلی آنها لحاظ شود.

همچنین سازمان امور مالیاتی، پلتفرم‌های مصوب وزارت ارتباطات را موظف کرد تا امکان گزارش و ارائه اطلاعات معاملات و انجام فعالیت‌های اقتصادی کسب‌وکارهای افراد در این بستر را داشته باشند.

علاوه بر این، پلتفرم ها باید از طریق شماره تلفن همراه و کد کسب و کار ملی افراد فعال در آن پلت فرم احراز هویت شوند. این پلتفرم همچنین باید بتواند لیست مشاغل فردی که میزبانی می کند و درآمد مشاغل فردی را در پلتفرم اعلام کند.

در توضیح سایر وظایف محول شده به پلتفرم ها نیز آمده است:

همچنین پلتفرم ها موظفند درآمد افراد از کسب و کار خود را در سال 1401 و قبل از آن هر سال حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه به صورت جداگانه ارائه کنند. میزان درآمد سال 1402 طبق اعلام سازمان امور مالیاتی باید تا پایان اردیبهشت ماه 1403 به این سازمان ارسال شود.