محققان دانشگاه استنفورد در حال توسعه فناوری نمایشگر هولوگرافی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که نسبت به نمونه‌های موجود نازک‌تر، سبک‌تر و با کیفیت‌تر خواهد بود. این فناوری می تواند هدست های واقعیت افزوده را وارد عصر جدیدی کند.

نمونه اولیه آزمایشگاهی از فناوری جدید محققان دانشگاه استنفورد میدان دید محدودی دارد، اما این تیم چندین اسناد بصری ارائه کرده است تا نشان دهد ممکن است به یک اختراع خاص دست یافته باشد: آرایه نازک‌تری از اجزای هولوگرافی که می‌تواند تقریباً روی شیشه‌ها و صفحه‌نمایش استاندارد قرار بگیرد. انیمیشن های سه بعدی واقع گرایانه، رنگارنگ و با عمق های مختلف.

استانفورد

فناوری هولوگرافی محققان دانشگاه استنفورد، مانند سایر عینک های واقعیت افزوده، از WaveGuides برای انتقال نور از عینک به چشم استفاده می کند. موجبر منحصر به فرد نانوفوتونیکی که توسط این تیم تحقیقاتی ساخته شده است، نیاز به اپتیک های همسویی بزرگ را از بین می برد و از یک مدل موجبر فیزیکی آموزش دیده استفاده می کند که کیفیت تصویر را با الگوریتم های هوش مصنوعی بهبود می بخشد. این مدل‌های هوش مصنوعی به‌طور خودکار با بازخورد دوربین تنظیم می‌شوند.

فناوری محققان استنفورد در حال حاضر تنها به عنوان نمونه اولیه در نظر گرفته می شود، اما این تیم قصد دارد تفاوت بزرگی در هدست های واقعیت ترکیبی، از جمله Vision Pro و MetaQuest 3 اپل ایجاد کند.

گانیل لیمحقق فوق دکتری در دانشگاه استنفورد می گوید هیچ سیستم واقعیت افزوده دیگری وجود ندارد که بتواند از نظر قابلیت ها و اندازه با فناوری آنها مطابقت داشته باشد.

شرکت هایی مانند متا میلیاردها دلار برای توسعه فناوری عینک واقعیت افزوده هزینه کرده اند تا روزی بتوانند محصولی در اندازه عینک های معمولی و با عملکرد عالی تولید کنند. در حال حاضر، عینک های Ray-Ban Meta صفحه نمایش داخلی ندارند، اما نقشه راه لو رفته این شرکت نشان می دهد که اولین نسل از عینک های واقعیت افزوده در سال 2027 عرضه خواهد شد.