«86 درصد از اسنادی که در سازمان‌های دولتی ثبت می‌شوند، اسناد مرتبط به تأمین اعتبار هستند.» در رویداد آنلاین مدیریت مالی این موضوع مطرح و عنوان شد که وجود یکپارچگی و ارتباط اتوماتیک در سیستم‌هایی مانند حقوق و دستمزد، بودجه و اعتبارات، قراردادها و حسابداری مالی برای تحول دیجیتال در تمامی سازمان‌ها ضروری و الزامی است.

به گزارش روابط عمومی چارگون، متخصصان حوزه مالی و حسابداری تلاش کردند به سؤال «تحول دیجیتال در مدیریت مالی چگونه اتفاق می‌افتد؟» در وبیناری که 17 مرداد 1402 برگزار شد، پاسخ دهند. در وبینار «تحول دیجیتال در مدیریت مالی سازمان‌ها» که با همکاری شرکت چارگون و صندوق نوآوری و شکوفایی تهران برگزار شد، تحولات حوزه مدیریت مالی سازمان‌ها در سال‌های اخیر مورد بررسی و اشتراک نظر قرار گرفت.

در این رویداد آنلاین شاهین طبری رئیس هیأت‌مدیره چارگون، با بیان اینکه مکانیزه شدن فرایندهای مالی برای تمام کسب‌وکارها یک الزام و ضرورت است، گفت: «سازمان‌ها مدت‌هاست که به امور مالی به چشم فرایند ثبت اطلاعات رخدادهای گذشته نگاه نمی‌کنند؛ بلکه مدیریت مالی را به عنوان یک ابزار در جهت تصمیم‌سازی و آینده‌سازی مجموعه خود به کار می‌گیرند. به بیان دیگر مدیران امروزی با گذر از سیستم مالی به عنوان ابزاری محاسباتی، در حال پیش رفتن در مسیر تحقق هایپراتوماسیون و ایجاد اکوسیستمی هستند که سیستم‌های جداگانه را یکپارچه می‌کند و دیدگاه جامعی از داده‌های مالی فراهم می‌آورند.»

یکی از بزرگ‌ترین تحولاتی که در سال‌های اخیر در زمینه حسابداری بخش عمومی شکل گرفته، تغییر رویکرد حسابداری دولتی از حالت نقدی به تعهدی بوده است. مسعود عنوانی مدیر راهکار مالی چارگون، با طرح این موضوع ادامه داد: «سازمان‌ها برای سازگاری با این تغییر و نهادینه کردن آن، مجموعه تغییراتی را در شرح وظایف و نوع مسئولیت‌های کارشناسان مالی سازمان‌های دولتی شکل داده‌اند. این تغییر به واسطه رخدادهای مالی بود که در گذشته در سازمان‌ها شناسایی نمی‌شد؛ اما اکنون به واسطه این تغییر نیاز به شناسایی و تحلیل و ثبت این رویدادها وجود داشت.»

در ادامه رویداد، دکتر علیرضا صراف، مدرس و نماینده رسمی مؤسسه حسابداری مدیریت استرالیا درخصوص بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد نظرات و تجربیات خود را بیان کرد: «در بسیاری از کشورها از جمله ایران، این تصور وجود دارد که بودجه حلّال تمام مشکلات سازمان‌ها است؛ اما در واقع این‌گونه نیست. دولت‌ها ذاتاً ناکارآمد هستند و بهتر است تا جای ممکن، فعالیت‌ها و پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی سپرده شود.»

او در ادامه در تعریف این اصطلاح گفت: «اگر بودجه‌ها را براساس خروجی‌ها و کمیت و کیفیت و قیمت بنویسیم و تخصص بدهیم، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد انجام داده‌ایم. اگر براساس ورودی‌ها هزینه کنیم، مثلا پرداختی‌های حقوق و دستمزد و انواع قبض‌ها و… در حقیقت بودجه‌ریزی مبتنی بر ورودی‌ها انجام داده‌ایم.»

در بخش دیگری از وبینار، دکتر مسعود ابوالحلاج عضو هیأت علمی ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره مسیر تغییرات مالی در سازمان‌ها نظرات خود را این‌گونه بیان کرد: «برای هوشمندسازی امور مالی باید ابتدا مشکلات را شناسایی کنیم و براساس آن، راه‌حل را پیدا کرده و ارائه دهیم و بر مبنای آن فرایندها را طراحی کنیم. در واقع شناخت، مرحله اصلی این عملیات است.» او از تجربه خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و اقداماتی که برای هوشمند شدن امور مالی انجام شده، صحبت کرد.

در ادامه خشایار رفعتی مدیر توسعه هوش تجاری چارگون، در خصوص نقش BI در مدیریت مالی سخن گفت. پس از آن و در بخش آخر رویداد، مخاطبان با طرح سؤالاتی از سخنرانان به مباحث مرتبط با موضوع وبینار پرداختند.