تریبونا، بستر انتشار گزارش، در بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ حضور دارد. این شرکت با پیروی از فرآیندهای ارتباطی سعی دارد به کسب و کارها کمک کند تا برند خود را توسعه دهند. در همین راستا با «آرمان صفایی» مدیرعامل این شرکت گفت وگو کرده ایم.

هدف شما از شرکت در الکامپ چیست؟

وظیفه تریبون کمک به روابط عمومی و سازمان هاست. یکی از ابزارهای ارتباطی ما حضور در چنین نمایشگاه هایی است. به همین دلیل حضور در چنین نمایشگاه هایی ضروری است. در واقع بازدید از نمایشگاه ها یکی از راهبردهای ارتباطی ماست.

آیا تریبون در نمایشگاه امسال سرویس یا ویژگی جدیدی را معرفی می کند؟

این غرفه حدود 4 سال قدمت دارد و نمایشگاه الکامپ در چهار سال گذشته برگزار نشده است، بنابراین پس از گذشت 5 سال تقریباً همه محصولات خود را برای ارائه آورده ایم.

زمانی که وارد بازار شدیم، تریبون به خاطر رپورتاژ تبلیغاتی معروف بود و سپس خطوط مختلفی را به طیف فعالیت های خود اضافه کردیم. ما ابزارهای سئو، ارتباطات و روابط عمومی را با هم در کمپین ها ارائه می دهیم. ما از این ابزار برای معرفی گزارش های کاربران خود برای نمایش سایر محصولات خود استفاده می کنیم. این محصولات شامل بک لینک و لینک پرومکس است که دارای رویکردهای سئو هستند، خدماتی که تولید محتوای روابط عمومی هستند. این محصولات گزارش های بین المللی هستند که برای شرکت های صادراتی بسیار مفید هستند.

ما می خواهیم از طریق ارتباطات رسانه ای، یک تریبون برای تجارت ایرانی باشیم. البته از ابتدای امسال این کار رسانه ای را با رسانه های بین المللی با جدیت بیشتری آغاز کرده ایم. این رسانه ها شامل سایت های فعال در منطقه و حتی در آمریکا مانند سی ان ان و بلومبرگ است.

مخاطبین اصلی خدمات شما کدام مشاغل هستند؟

تعریف ما از پلتفرم تجاری ایرانی این است که سعی می کنیم صدای کسب و کار را به مخاطبان خود برسانیم. این به مشاغلی کمک می کند که هدف سئو دارند و می خواهند جایگاه خود را در نتایج گوگل بهبود بخشند. همچنین می توانیم در برندسازی، ارتباطات و روابط عمومی به آنها خدمت کنیم.

فکر می‌کنید تا چه اندازه می‌توانید به توسعه روابط عمومی در ایران کمک کنید؟

همان مسیر رشدی که کشورهای توسعه یافته در حوزه اقتصاد دیجیتال و استارت آپ ها داشتند در گرایش های ارتباطی نیز وجود دارد. سهم بودجه روابط عمومی در این کشورها با شیب سالانه 40 درصد در حال افزایش است، همین روند احتمالا با تاخیر و البته با شیب بیشتر به ایران می رسد.

این یک روند رو به رشد است و سهم تریبون در این داستان حمایت از رشد و تسهیل آن است. در اردیبهشت امسال، سعی کردیم با رویداد Tribunecoms جامعه روابط عمومی قدیمی و جدید را بسازیم. همچنین در نظر داریم در آینده گفتگوها و رویدادهای بیشتری برای ایجاد هم افزایی بیشتر بین کارشناسان برگزار کنیم. ما در تلاش هستیم تا این هم افزایی را به بستری برای رشد و گفتمان روابط عمومی در تجارت دیجیتال تبدیل کنیم.

شما اخیرا روی حوزه روابط عمومی تمرکز کرده اید. مزیت رقابتی شما نسبت به سایر بازیکنان این رشته چیست؟

به نظر من روند توسعه روابط عمومی تسریع خواهد شد و ما به تدریج جایگاه خود را پیدا خواهیم کرد که نقش خود را در تسهیل و تسریع این رشد ایفا کنیم. تا چه اندازه می‌توانیم در اقدامات و فعالیت‌های روابط عمومی شرکت‌های با ظرفیت‌های ایجاد شده مؤثرتر باشیم.

می توانم بگویم ظرفیت ما 30 هزار رسانه است که با آنها تعامل داریم. اینکه چقدر می‌توانیم برای نیازهای بخش خاصی از بازار مطابقت دهیم و سفارشی کنیم، هنوز در تحقیق و توسعه و فعالیت‌های خاص و خاص با برخی سازمان‌ها است. هر گاه پاسخی خوب، منطقی، دقیق و کامل برای نقش خود در کل فضای روابط عمومی پیدا کنیم، قطعاً می توانیم نقش قدرتمندتری را ایفا کنیم. در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای فرهنگ سازی، بسترسازی و ایجاد بستر هستیم.

هدف شما از راه اندازی تریبون نیوز چیست؟

هدف آن ایجاد یک تخت است. ما تریبون نیوز را به عنوان یک رسانه در میان سایر رسانه ها تعریف نمی کنیم. این ابزاری برای ایجاد سرمقاله و ارائه اخبار به طیفی از ذینفعان است. به همین دلیل است که می‌خواستیم هر کسب‌وکاری، هر چقدر هم که کوچک باشد، پروفایل و اتاق خبر تریبون نیوز داشته باشد و ما برای آن‌ها محتوا بسازیم و محتوای آن‌ها را رایگان منتشر کنیم. می توانم بگویم که هدف ما در واقع پایه گذاری برای توسعه بیشتر روابط عمومی بود و قصد رقابت با رسانه ها را نداشتیم.

برنامه شما برای بقیه سال چیست و استراتژی شما برای آینده چیست؟ سهم بازار شما چقدر است؟

ما پیشرو بازار هستیم و 60 درصد از سهم بازار در زمینه رپورتاژ تبلیغات را داریم. البته سهم بیشتر از بازار امروز دغدغه ما نیست و سعی می کنیم ترکیبی از مبانی ارتباطی را دنبال کنیم.

دومین جهتی که ما مد نظر داریم روابط عمومی و آماده سازی زیرساخت های آن برای رشد بازار است.

جهت سوم تحقیق و توسعه جدی تر برای حضور جدی تر در منطقه است. ما می خواهیم روابط خود را با رسانه های بین المللی تقویت کنیم و مشتریان خارجی اضافه کنیم. ما انتظار داریم سال آینده حتی حضور خود را در بازار منطقه حفظ کنیم.

آیا در روند کاری شما در ایران و خارج از کشور تفاوت فرهنگی وجود دارد؟

همان تنوعی که در ایران داریم در خارج از کشور هم وجود دارد. دغدغه های گزارش دهی جهانی است، اما روابط عمومی و روابط عمومی چرا، این حوزه به حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … مربوط می شود. مناطقی که اکنون نمی توانند جهانی شوند.

این بازار در خارج از کشور توسعه یافته تر است، اما بسیار محلی و فرهنگی است. به عنوان مثال، تخصصی که ما در زمینه روابط عمومی در ایران کسب می کنیم با خارج از کشور متفاوت است.

طراحی کابین مناسب برای فضای کار

در پایان این بحث درباره طراحی غرفه این شرکت در نمایشگاه، فائزه غفوری، مدیر بازاریابی تریبون به دیجیاتو گفت: غرفه ما متناسب با برند ماست. ما سعی کردیم فضای غرفه را باز کنیم تا تعامل را تسهیل کنیم. این بدان معناست که افراد می توانند با خیال راحت وارد کابین شوند. همچنین، ما صندلی VIP نداریم. چون همه برای ما VIP هستند.

وی درباره قسمت سرگرمی غرفه نیز گفت: ما یک بازی هم گذاشتیم که قوانین آن مربوط به فعالیت های ما در غرفه است. چهار محصول Tribune می تواند به کاربر کمک کند تا به رتبه اول گوگل برسد. در این بازی محصولات روی استند با جایگشت های مختلف قرار می گیرند و مخاطب باید تعادل مکعب هایی را که همنام این عملکردها هستند مانند تعادل سئو را رعایت کند. برندگان این مسابقه جوایز مختلفی را از روی سکو دریافت خواهند کرد.