شروع پاییز ۱۴۰۱ و تأثیراتی که اتفاقات آن روزها در روند تمام کسب‌وکارها بر جای گذاشت، نشان می‌دهد که هیچ سالی نمی‌توانست به‌اندازه سال ۱۴۰۱ برای کسب‌وکارهای آنلاین سخت و ناامیدکننده باشد. تریبون نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. گزارش منتشرشده توسط تریبون می‌تواند وضعیت رویه انتشار رپورتاژآگهی‌ها در سال ۱۴۰۱ را نشان دهد و به ما بگوید که روند انتشار این تبلیغات در مهرماه سال گذشته با چه کاهشی روبرو بوده است.

بازار انتشار رپورتاژ آگهی چقدر بزرگ است؟

براساس گزارش تریبون، در سال ۱۴۰۱، حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی (آنلاین و آفلاین) در رسانه‌های دیجیتال نزدیک به ۱۵۰میلیارد تومان بوده است. جالب است بدانید ۶۰درصد از این مقدار به‌صورت آنلاین (توسط تریبون و سایر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ) و ۴۰درصد آن به صورت آفلاین منتشر شده‌اند. گفتنی است بازار آفلاین مربوط به رپورتاژ آگهی‌هایی است که از طریق تماس با افراد واسط یا رسانه‌ها منتشر شده‌اند. این حجم بازار، ۱۰درصد از کل بودجه بازاریابی کسب‌وکارها را شامل می‌شود.

براساس گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ یکتانت، از میان ۵ روش رایج بازاریابی (سئو و رپورتاژ آگهی، گوگل‌ادز، پیامک، تبلیغات در وب و تبلیغات در سوشال) کسب‌وکارها استفاده دوباره از روش سئو و انتشار رپورتاژ آگهی (۷۵درصد) را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ترجیح می‌دهند.

آمار انتشار رپورتاژ آگهی، بک‌لینک و لینک‌پرومکس در تریبون

تریبون در اواخر سال ۱۴۰۰ روی گسترش سبد محصولات کارآمد سئو تمرکز کرد و روش‌های به‌روز و متنوع‌تری را برای فعالیت لینک‌سازی‌های خارجی کسب‌وکارها ارائه داد. سرویس بک‌لینک تریبون کمک می‌کند تا کسب‌وکارها لینک‌های باکیفیت سایت‌واید (Sitewide) دریافت کنند. همچنین لینک‌پرومکس خدمت نوآورانه و جدیدی است که با توجه به نیاز کسب‌وکارها برای اولین بار در تریبون ارائه شد. این لینک از مقالات پربازدید دارای رتبه در گوگل گرفته می‌شود و تاثیرگذاری به نسبت چشمگیری در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد.

طبق آمار، همچنان رپورتاژ آگهی محصولی پرطرفدار در سبد کسب‌وکارهاست که تعداد رپورتاژهای‌منتشرشده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۵۴هزار و ۷۲هزار است. این مقدار رشدی ۳۳ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

محدودیت اینترنت به‌عنوان بخش انکارناپذیر فضای کسب‌وکارهای آنلاین یکی از مشکلاتی بود که صاحبان کسب‌وکارها در مهر ۱۴۰۱ با آن دست‌به‌گریبان بودند. این چالش در بازار انتشار رپورتاژ آگهی تاثیرات محسوسی را بر جای گذاشته و باعث شد تعداد رپورتاژ آگهی‌های منتشرشده در مقایسه با شهریور تقریبا نصف شود.

یکی از تغییرات چشمگیر سال ۱۴۰۱، افزایش انتشار رپورتاژ آگهی در اسفند بود. در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد انتشار رپورتاژ آگهی در این ماه کاهش می‌یافت، در حالی که این آمار در سال ۱۴۰۱ با رشد قابل‌توجهی همراه بود که می‌تواند ناشی از برگزاری جشنواره تخفیف رپورتاژ آگهی به مناسبت تولد ۴سالگی تریبون (حضور ۲۵۹ رسانه) و شروع فعالیت‌های مارکتینگ کسب‌وکارها بعد از چندین ماه دوری از فضای تبلیغات باشد.

در سبد خرید کسب‌وکارهای تریبون چه می‌گذرد؟

فارغ از اینکه کسب‌وکارها کمپین‌ لینک‌سازی خارجی را روی چه محصولی ایجاد می‌کنند، در اغلب اوقات کمپین‌ها با ‎۳ رسانه ساخته می‌شوند. در این میان، تعداد رسانه‌های انتخابی در کمپین‌های بک‌لینک بیشتر از سایر محصولات است؛ احتمال می‌رود میانگین قیمت پایین‌تر این محصول یکی از دلایل آن باشد. بعد از بک‌لینک، به ترتیب رپورتاژ آگهی و لینک‌پرومکس میانگین قیمت‌های بالاتری دارند.