نصر رئیس جمهور تهران اعلام کرد که آماده همکاری با دولت و دولت برای بررسی تداخل اینترنت هستند اما برای پی بردن به این مشکل نیازمند یک سری دسترسی های ویژه هستند. به گفته «حسین اسلامی»، دولت باید به بخش خصوصی دسترسی فنی بدهد تا در یک شرایط مساوی مشکلات اینترنت بررسی و گزارش شود.

مراسم روز فناوری اطلاعات به همت نصر تهران سه شنبه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود. برنامه های مختلف و سخنرانان مختلفی برای این مراسم در نظر گرفته شده است و نصر تهران در نظر دارد در این مراسم سرمایه گذاری جمعی را برای آزادی زندانیان فناوری برگزار کند. نصر تهران در نشست خبری این مراسم به تشریح چرایی برگزاری این مراسم پرداخت و به تشکیل کارگروه بررسی کندی شبکه اینترنت واکنش نشان داد.

حسین اسلامی رئیس نصر تهران نیز در این نشست اعلام کرد که برگزاری روز فناوری اطلاعات می‌تواند به گفت‌وگوهای حساس‌تر با دولت منجر شود. به گفته اسلامی، آنها بارها از طریق نامه‌ها و نشست‌های مختلف با دولت و مقامات دولتی جلساتی داشته‌اند و موضع صریح خود را نسبت به وضعیت اینترنت اعلام کرده‌اند، اما در این میان اتفاق نظر وجود ندارد. صدای بخش خصوصی کمتر شنیده می شود.

ما به یک سری دسترسی برای بررسی فنی دقیق وضعیت مشکلات اینترنت از طرف بخش خصوصی نیاز داریم

اسلامی در پاسخ به این سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا در کارگروه کاهش سرعت اینترنت که توسط مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده است، نماینده بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: ما بارها به کارگروه اقتصاد دیجیتال دعوت شده ایم و نظر خود را جویا شده ایم و حتی درست است ما رای دادیم، اما هنوز در این کارگروه این اتفاق نیفتاده است. اتفاق ناراحت کننده ای که افتاده این است که در برخی از بخش های دولت از نمایندگان بخش خصوصی دعوت نمی کنند و می گویند چون شما ذی نفع هستید نباید در این جلسات شرکت کنید. ضمناً چون ما ذینفع هستیم، اصرار داریم که در این کارگروه ها حضور داشته باشیم زیرا آسیب به دست فعالان حوزه ما خواهد رفت.»

اسلامی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به یک سری دسترسی ها نیاز دارد تا بتواند در مورد نکات فنی مانند قطعی اینترنت اظهار نظر کند، خاطرنشان می کند: باید در شرایط مساوی باشیم تا بتوانیم نکات فنی دقیق را به مسئولان اعلام کنیم و این دسترسی ها را به ما بدهیم. .» ندهید، نمی توانیم بگوییم در زمین بازی مساوی هستیم تا مسائل فنی را بررسی کنیم، مسائلی هر روز به تجارت فاوا مرتبط است و ما آن را در پوست و استخوان خود احساس می کنیم، اما بررسی فنی آن مستلزم این دسترسی ها است. .

اسلامی معتقد است فناوری دیگر تجملاتی نیست و بر لحظات زندگی مردم تأثیر می گذارد: «ما باید این درک را ایجاد کنیم و هدف ما عبور از شرایط موجود است. ما نباید ناامیدی را گسترش دهیم.» وی با اشاره به اینکه نگاه سیاسی به مشکلات در نصر وجود ندارد، اعلام کرد که به دنبال حل مشکلات منطقه فاوه هستند: «به صراحت اعلام کرده ایم که اختلالات کنونی به کسب و کارها آسیب وارد کرده است. در روز فناوری اطلاعات که روز مردم و مردم است، این پیام را به گوش مسئولان خواهیم رساند.»

تامین مالی جمعی برای زندانیان فناوری

در این مراسم به مناسبت روز فناوری اطلاعات، سخنرانان مختلف از رئیس فعلی مجلس تا نصر رئیس جمهور کشور و نمایندگان اتاق بازرگانی سخنرانی خواهند کرد. بخش جالب دیگر این کنفرانس اما مربوط به جمع سپاری آزادی زندانیان تکنولوژیک است. رضا قربانی، یکی از اعضای هیات مدیره نصر تهران در این باره به دیجیاتو گفت: سال گذشته هم این کار را انجام دادیم و بیش از 200 میلیون تومان برای این موضوع جمع آوری شد، اما فکر می کنیم مبلغ سال گذشته کم است. در این رویداد قصد داریم این موضوع را با مدیران و شرکت های فناوری توسعه دهیم و بتوانیم رقم بهتری برای کمک به زندانیان فناوری جمع آوری کنیم. آمار دقیقی از این زندانیان وجود ندارد، اما افراد زیادی هستند که در حوزه فناوری فعالیت می کنند و به دلیل جرائم مالی در زندان به سر می برند. مثلاً حتی فردی که کافی نت یا مغازه ای داشت که در زمینه کامپیوتر کار می کرد اما به دلیل مشکلات مالی الان در زندان است. باید به این افراد کمک کرد.»

قربانی همچنین با تاکید بر اینکه تا جایی که اطلاع دارد در حال حاضر هیچ زندانی فعال در حوزه فناوری وجود ندارد که تعدادی از آنها در نیمه دوم سال 1402 دستگیر شده اند، ابراز امیدواری کرد که این افراد و سایر فعالان هرگز با چنین مشکلاتی مواجه نشوند. .