گوگل رسما اعلام کرده است که کنفرانس Google I/O امسال در تاریخ 14 می (25 اردیبهشت 1403) برگزار می شود و در این رویداد آخرین سرویس ها و دستگاه های خود را معرفی خواهد کرد. ظاهرا در کنفرانس امسال در مورد قابلیت های جدید هوش مصنوعی صحبت خواهد شد و احتمالا شاهد رونمایی از دستگاه دیگری از سری پیکسل 8 یعنی پیکسل 8a خواهیم بود.

کنفرانس امسال طی یک روز در سالن آمفی تئاتر ساحلی در مونتین ویو کالیفرنیا برگزار خواهد شد و اعضای منتخبی از رسانه ها و توسعه دهندگان شخصا حضور خواهند داشت. از آنجایی که گوگل هنوز در مورد برنامه خود برای این رویداد صحبت نکرده است، ما در مورد محصولات و فناوری های مورد انتظار در این کنفرانس صحبت می کنیم.

اندروید 15 در Google I/O

دومین پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 15 نیز اخیرا منتشر شد و اکنون اطلاعات بیشتری در مورد نسخه آینده سیستم عامل گوگل داریم. با این حال، احتمالاً در جریان کنفرانس I/O اطلاعات بیشتری از اندروید 15 دریافت خواهیم کرد و طبق برنامه زمانبندی انتشار، نسخه بتا به زودی منتشر خواهد شد. از جمله تغییرات و ویژگی های جالب اندروید 15 می توان به اتصال ماهواره ای، اشتراک گذاری بخشی از صفحه نمایش و تغییرات جزئی در نمایش نوتیفیکیشن ها اشاره کرد که نسخه آتی را زیباتر جلوه می دهد.

از سوی دیگر، شاهد ویژگی های دیگری مانند پین کردن WebView در حافظه هستیم که تجربه وبگردی سریع تری را برای کاربران فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های مهم اندروید 15 امکان پشتیبان گیری از برنامه ها است که مانند iOS فضای ذخیره سازی را با حفظ اطلاعات کاربر آزاد می کند. در نتیجه با نصب مجدد این برنامه ها به راحتی به داده های قبلی خود دسترسی خواهید داشت.

گوگل پیکسل 8a

گوگل در رویداد Google I/O سال گذشته از Pixel 7a رونمایی کرد و در صورت صحت گزارش ها، احتمالاً در کنفرانس امسال شاهد نسل بعدی این گوشی خواهیم بود. بدیهی است که این گوشی در قسمت های مختلف دستخوش تغییراتی شده و گوشه های گرد تری را در طراحی آن شاهد هستیم. از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از وجود نمایشگر 6.1 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز و روشنایی 1400 نیت در پیکسل 8a است و تراشه Tensor G3 نیز وظیفه رسیدگی به برنامه ها و فعالیت های گرافیکی دستگاه را بر عهده دارد. جدا از موارد فوق، به نظر می رسد که در سایر المان ها با مشخصاتی مشابه نسل قبل مواجه هستیم و خبری از دوربین های پیشرفته پیکسل 8 و 8 پرو در این گوشی نیست.

سال گذشته، گوگل Pixel 7a را بدون پیش‌سفارش و تنها پس از برگزاری رویداد جهانی عرضه کرد. در نتیجه، احتمالاً سناریوی مشابهی برای پیکسل 8a نیز تکرار خواهد شد و قیمت آن 499 دلار خواهد بود.

Google Pixel Fold 2

مانند نسل قبلی این گوشی تاشو، شایعات زیادی در مورد Pixel Fold 2 منتشر شده است. برخی از منابع فناوری مانند “راس یانگ” در مورد برخی از ویژگی های احتمالی آن صحبت کردند. با توجه به شایعات منتشر شده، به نظر می رسد پیکسل فولد 2 از نمایشگر داخلی 8.02 اینچی استفاده خواهد کرد و نمایشگر روی جلد این گوشی تاشو به اندازه 6.29 اینچ طراحی شده است. طرح‌بندی دوربین عقب نیز احتمالاً تغییر می‌کند و نوار افقی سنتی با مکان متفاوتی جایگزین می‌شود. ظاهرا پیکسل فولد 2 بر خلاف نسل قبلی از چیپست پرچمدار نسل بعدی گوگل یعنی Tensor G4 استفاده خواهد کرد و بنابراین انتظار نداریم این گوشی طی یک تا دو ماه آینده عرضه شود.

قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی

در بخش نرم‌افزاری، ما انتظار داریم که گوگل بیشتر از ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را در دستگاه‌های پیکسل فعلی و همچنین نسل بعدی آن‌ها معرفی کند. گوگل در ماه های آینده قصد دارد جیمینا را با دستیار گوگل (و سایر ویژگی ها) جایگزین کند و رویداد Google I/O جایی است که گوگل احتمالاً در مورد فرآیند جایگزینی و مراحل آن توضیح بیشتری خواهد داد.

اگر ویژگی‌های جدید در این رویداد رونمایی شوند، سری پیکسل 8 اولین گوشی‌هایی خواهند بود که این ویژگی‌ها را دریافت می‌کنند. البته استفاده از جمینا به گوشی های پیکسل محدود نخواهد شد و علاوه بر تقویت هوش مصنوعی گلکسی (هوش مصنوعی سامسونگ)، می تواند بستری برای ویژگی های مولد هوش مصنوعی در iOS باشد؛ بنابراین، علاوه بر کنفرانس گوگل، باید منتظر رویداد Apple WWDC 2024 در تابستان باشیم. جایی که کوپرتینویی ها احتمالا از ابزارهای هوش مصنوعی مولد خود رونمایی می کنند.

انتظارات دیگر

علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است شاهد معرفی های دیگری در رویداد Google I/O 2024 باشیم. این امکان وجود دارد که در طول کنفرانس شاهد رونمایی اولیه از Pixel Tablet 2 و Pixel Watch 3 باشیم. از طرف دیگر، می توانیم انتظار می رود در مورد برخی به روز رسانی های نرم افزاری در برنامه های گوگل مانند Google Maps و Google Home با حضور هوش مصنوعی صحبت کنید.