برای اولین بار رویداد تخصصی و بزرگ «روز هوش مصنوعی». AI DAY در ایران توسط شرکت فیلاگر به عنوان جامعه هوش مصنوعی ایران و با حضور چند صد نفر از کارشناسان و علاقمندان به هوش مصنوعی به صورت حضوری و آنلاین در پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این رویداد، کارشناسان هوش مصنوعی از شرکت‌های مطرح دنیا مانند گوگل و اپل تا کارشناسانی از بزرگترین شرکت‌های فناوری ایران از جمله اسنپ، دیجی کالا، کافه بازار، علی‌بابا و فیلمو به بیان آخرین تحولات این حوزه در کسب‌وکار خود پرداختند. به عنوان دنیای هوش مصنوعی

رویداد روز هوش مصنوعی که هر ساله توسط فیلاگر با هدف گردهمایی کارشناسان، محققان و علاقه مندان حوزه هوش مصنوعی برگزار می شود، در دور اول با سخنرانی پوریا حداد، موسس و مدیر عامل فیلاگر آغاز شد. حداد در این سخنرانی و در میان صدها شرکت‌کننده حضوری و آنلاین در رویداد AI DAY، جهان را برای 30 سال آینده ترسیم کرد زیرا فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی در عمق زندگی انسان پیشرفت می‌کنند.

وی همچنین گفت: برای جلوگیری از عقب ماندن از دانش امروز و اطمینان از امکان پیشرفت در دنیای جدید، لازم است همه افراد دانش خود را در زمینه هوش مصنوعی عمیق تر کنند. همچنین به نقش فیلاگار (انجمن هوش مصنوعی ایران) در زمینه تولید محصولات جدید هوش مصنوعی و از سوی دیگر آموزش کارشناسان و نیروی انسانی در این زمینه برای سایر مشاغل اشاره شد.

دومین سخنران این مراسم حمیدرضا حسینکنی، مدیر ارشد فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی شرکت اسنپ فود بود. وی در سخنرانی خود به بررسی چالش های سیستم های توصیه گر و راهکارهای رفع آنها پرداخت. حسینخانی گفت: منبع اصلی آموزش سیستم‌های توصیه‌گر مبتنی بر هوش مصنوعی، اطلاعات امتیازاتی است که مصرف‌کنندگان به خرید خود می‌دهند، اما در واقع اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد، زیرا مصرف‌کنندگان اغلب امتیازات خود را ثبت نمی‌کنند یا صرفا ارسال نظرات منفی به خرید آنها امتیاز می دهد. بنابراین، استفاده از داده های ضمنی کاربر، مانند بازدید از محصول، راه رو به جلو خواهد بود.”

دومین سخنرانی مراسم روز هوش مصنوعی توسط محمد صفر از گوگل برگزار شد. Safar که یکی از اعضای اولیه تیم Google Brain و یکی از مهندسان ارشد این شرکت است، ارائه ویژه ای در مورد مدل های هوش مصنوعی برای تبدیل متن به ویدیو در گوگل ارائه کرد. او ضمن توضیح تفاوت‌های فنی بین متن و تصویر در مدل‌های هوش مصنوعی، یک اسکریپت متن نمونه را با مدل‌های ترکیبی اخیراً معرفی‌شده گوگل به ویدیو تبدیل می‌کند.

مسعود کاویانی کارشناس ارشد صبا ایده (فیلم و دوربین) با موضوع تخصصی درک ویدیو از طریق الگوریتم های یادگیری عمیق به بیان نکات تخصصی در این زمینه بینایی ماشین پرداخت. کاویانی گفت: امروزه حجم عظیمی از ویدئوها با سرعت بالا در پلتفرم هایی مانند یوتیوب و آپارات آپلود می شود و درک محتوای این ویدئوها توسط هوش مصنوعی برای دسته بندی و توصیه به مخاطبان می تواند بسیار موثر باشد. کمک.”

در بخشی دیگر از این رویداد، مهدی مشایخی که پیش از این مهندس ارشد یادگیری ماشین در متا و ای بی بود، در مورد هوش مصنوعی در اپل صحبت می کند. توضیح روش ها و مزایای استفاده از هوش مصنوعی در غول های فناوری مانند اپل به شرکت کنندگان AI DAY ایده بسیار خوبی در مورد نحوه استفاده از این فناوری در تجارت فعلی و آینده خود داد. علاوه بر این، جزئیات فنی ChatGPT و سایر مدل های زبان اصلی در این سخنرانی توضیح داده شد.

بخش پایانی رویداد روز هوش مصنوعی، پنلی با حضور معین کافی، مدیر محصولات اپ استور کافه‌بازار، علی اکبر گیوری، سرپرست تیم ارجاع دیجی کالا و تپسی، مدیر تولید محصولات هوش مصنوعی دیجی کالا و علی‌بابا شراره عزت‌نژاد، با مدیریت پوریا حداد بود.

در این بخش، شرکت کنندگان در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تجارت خود بحث کردند. به گفته کافی، در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران کافه بازار از موتور جستجوی برنامه برای یافتن برنامه مورد نظر خود در این پلتفرم استفاده می کنند و مشکل اصلی کافه بازار در 12 سال اخیر مشکل رتبه بندی نتایج جستجو است تا کاربر به آن برسد. هدف مورد نظر در اولین نتایج

اولین روز هوش مصنوعی (AI DAY) توسط فیلاگر در 18 مارس 1401 سازماندهی شد و برنامه ریزی هایی برای گردهمایی سالانه متخصصان هوش مصنوعی انجام شد. پوریا حداد، مدیر عامل فیلاگر و برگزارکننده این رویداد گفت: برنامه ریزی انجام شده به گونه ای است که در سال های آینده علاوه بر انتقال تجربیات کارشناسان، مسابقات هوش مصنوعی برگزار و به بهترین ها جوایز علمی اعطا شود. بهترین در این زمینه در ایران.”

همچنین رقیه فرجی، دبیر مراسم روز هوش مصنوعی گفت: از تمامی شرکت ها و گروه های فعال در حوزه هوش مصنوعی دعوت می کنیم تا در رویدادهای بعدی روز هوش مصنوعی حضور یافته و شرکت کنند.