وزارت دادگستری آمریکا به‌همراه ۱۶ دادستان کل ایالت و ناحیه در این کشور پرونده‌ای سنگین علیه اپل تشکیل داده‌اند و این غول صنعت فناوری را به به داشتن مونوپولی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید اپل با هدف افزایش وابستگی مردم به گوشی‌هایش، هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگام افزایش داده است. به ادعای این وزارت‌خانه، اپل به‌طور گزینشی، محدودیت‌های قراردادی برای توسعه‌دهندگان اعمال می‌کند و جلوی راه‌های حیاتی دسترسی به تلفن را می‌گیرد.

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی وزارت دادگستری آمریکا، اپل از قدرت انحصارگرایی خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان، ناشران، کسب‌و‌کارهای کوچک، بازرگانان و افراد دیگر سوءاستفاده می‌کند.

دولت آمریکا با طرح چند مثال، توضیح داده که اپل چگونه از قدرت انحصارگرایی خود سوءاستفاده کرده است. ظاهرا یکی از اقدامات مهم اپل، ایجاد اختلال در «سوپر اپلیکیشن‌ها» است که سرویس‌های مختلفی را در خود جای می‌دهند و ممکن است باعث «کاهش چسبندگی iOS» شوند و مهاجرت کاربران از گوشی آیفون به سایر دستگاه‌ها را تسهیل کنند.

اپل همچنین جلوی انتشار اپلیکیشن‌های استریم ابری را که باعث کاهش نیاز به خرید گوشی قوی‌تر می‌شود، گرفته است. ارائه‌نکردن راهکار یکپارچه برای پیام‌رسانی در بین آیفون و گوشی‌های اندرویدی، یکی دیگر از مسائلی است که توجه وزارت دادگستری آمریکا را جلب کرده.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید اپل عملکرد ساعت‌های هوشمند غیر اپل واچ را به هنگام متصل‌شدن به آیفون محدود کرده و همچنین اقداماتی انجام داده است تا کاربران اپل واچ برای مهاجرت از آیفون به دستگاهی دیگر، چالش داشته باشند. مورد آخری که در پرونده آمده، جلوگیری از توسعه‌ی کیف پول دیجیتال توسط توسعه‌دهندگان متفرقه برای استفاده از قابلیت Tap to Pay آیفون است.

رئیس واحد ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید اپل سال‌ها است که در واکنش به تهدیدهای رقابتی، محدودیت‌هایی ناعادلانه تعیین می‌کند تا توانایی دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان و تحمیل کارمزد سنگین‌تر به توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا را داشته باشد.

دولت آمریکا پرونده‌ی سنگین شکایت از اپل را در دادگاه منطقه‌ایِ نیوجررسی ثبت کرده است. این پرونده سال‌ها در دست تهیه بود و انتشار اولین گزارش‌ها درباره‌ی تحقیقات وزارت دادگستری روی اپل به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

اپل دومین غول صنعت فناوری محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر هدف وزارت دادگستری قرار گرفته است. این وزارت‌خانه طی دو دولت اخیر، دو پرونده‌ی بزرگ علیه گوگل ثبت کرده و همچنان در حال پیگیری آن‌ها است.

این خبر در حال به‌روزرسانی است…