سه سازمان خبری از OpenAI و مایکروسافت شکایت کرده‌اند و ادعا می‌کنند که کپی‌رایت محتواهایشان از جمله نام نویسنده، عنوان و سایر اطلاعات در حین آموزش مدل‌های هوش مصنوعی حذف شده است.

Intercept و Raw Story و AlterNet شکایت‌های جداگانه‌ای را در سه پرونده پیگیری می‌کنند. این نشریات گفتند: «ChatGPT حداقل در برخی مواقع، آثار روزنامه‌نگاران با کپی‌رایت را کاملاً یا تقریباً کلمه‌به‌کلمه بدون ارائه‌ی اطلاعات نویسنده، عنوان یا شرایط استفاده، بازتولید می‌کند.»

به گفته‌ی شاکیان، اگر ChatGPT در مورد مطالبی شامل کپی‌رایت آموزش می‌دید، چت‌بات «نحوه‌ی پایبندی به اطلاعات کپی‌رایت در هنگام پاسخ دادن را بلد بود.»

Raw Story و AlterNet ادعا می‌کنند که OpenAI و مایکروسافت می‌دانستند اگر کاربران از نقض کپی‌رایت مطلع شوند، محبوبیت و درآمد ChatGPT تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. آن‌ها استدلال می‌کنند که OpenAI و مایکروسافت آگاهانه به ChatGPT اجازه‌ی استفاده از مطالب دارای کپی‌رایت را داده‌اند.

مایکروسافت و OpenAI از مشتریان سرویس‌های ChatGPT یا ChatGPT Enterprise محافظت قانونی می‌کنند. این حفاظت برای مشتریان در برابر دعاوی احتمالی مربوط‌به نقض کپی‌رایت طراحی شده است.

پرونده‌های جدید می‌گویند که OpenAI و مایکروسافت از نقض احتمالی کپی‌رایت آگاه هستند. رسانه‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که OpenAI یک سیستم ویژه دارد تا صاحبان وب‌سایت بتوانند محتوای خود را از خزنده‌های وب آن مسدود کنند.

OpenAI و سایر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی با دعاوی حقوقی مربوط به کپی‌رایت، غریبه نیستند. شکایت‌های بسیاری علیه OpenAI توسط کمدین‌‌ها، نویسنده‌ها، نیویورک تایمز و موارد دیگر برای بازتولید مطالب کپی‌رایت تنظیم شده است.