چین یک صندوق سرمایه گذاری جدید برای تقویت تولید تراشه راه اندازی کرده است. به گزارش رویترز، وزارت دارایی چین و شش بانک بزرگ سرمایه گذاران اصلی این صندوق هستند که 344 میلیارد یوان (بیش از 47 میلیارد دلار) را به تجهیزات ساخت تراشه متعهد کرده اند.

صندوق سرمایه گذاری جدید چین سومین مرحله از مسیر سرمایه گذاری این کشور در صنعت نیمه هادی تلقی می شود که به طور رسمی در 24 می (4 ژوئن 1403) تأسیس شد. این صندوق به عنوان “صندوق بزرگ” شناخته می شود و از سال 2014 بزرگترین صندوق در این حوزه است. وزارت دارایی چین با 17 درصد سهام و سرمایه گذاری 60 میلیارد یوان (حدود 8.28 میلیارد دلار) سرمایه گذار اصلی “صندوق بزرگ” محسوب می شود.

دومین سهامدار بزرگ در صندوق سرمایه گذاری جدید سازنده تراشه چین، بانک سرمایه گذاری توسعه این کشور است که 10.5 درصد سهام دارد. پنج بانک دیگر هر کدام حدود 6 درصد از کل سرمایه را تامین می کنند. این بانک ها عبارتند از: بانک تجاری چین، بانک ساختمانی چین، بانک کشاورزی چین، بانک چین و بانک ارتباطات.

این صندوق بزرگ در حال حاضر تامین مالی دو سازنده بزرگ تراشه چینی، SMIC و Hua Hong Semiconductor را تامین کرده است. تخصیص بودجه ای به ارزش ده ها میلیارد دلار نشانه تلاش چین برای دستیابی به خودکفایی در صنعت تراشه های پیشرفته است. منطقه ای که ایالات متحده بار دیگر با اعمال کنترل های صادراتی هدف آن قرار گرفت.