یکی از اخبار جنجالی هفته گذشته موضوع اخذ مالیات 17 میلیارد تومانی از 123 نفر از افراد ذی نفوذ شناسایی شده بود. همه این اینفلوئنسرها دارای صفحات مجازی در پلتفرم اینستاگرام فیلتر شده هستند و بیش از 500000 فالوور دارند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، ۲۳ نفر از افراد ذی نفوذ این مالیات را پذیرفته و در قالب موافقت ماده ۲۳۸ مالیات مورد نظر را پرداخت کردند که اعلام این خبر واکنش های مختلفی را در پی داشت. بسیاری از مردم با استناد به فیلتر شدن اینستاگرام از اقدام دولت برای اخذ این مالیات سنگین از یک پلتفرم فیلتر شده انتقاد کردند.

این در حالی است که اکنون سخنگوی امور مالیاتی می گوید این میزان مالیات قبل از شناسایی درآمد کامل این افراد بوده و اکنون با دریافت اطلاعات دقیق افراد ذی نفوذ، میزان مالیات آنها نیز افزایش می یابد: «هفده میلیاردی. اسناد تشخیص مالیات تومانی که ذکر شد اسناد بود. که قبل از رسیدن اطلاعات تکمیل شد.»

سازمان امور مالیاتی پس از دریافت اطلاعات از این افراد نسبت به میزان مالیاتی که قبلاً اعلام شده بود برگه اضافی تهیه و صادر می کند. مهدی محدی باکن‌نظر در این خصوص گفت: «ما از اطلاعات فروش و حساب‌ها کاملاً قدردانی کردیم. در نتیجه با توجه به این اطلاعات جدید در حال صدور برگه تکمیلی هستیم. ما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و این 17 میلیارد تومان لزوماً مالیات 2300 میلیارد تومانی نیست و برای عده ای مالیات است».

وی همچنین افزود: پیش بینی ما این است که درآمدی بسیار بیشتر از این مبلغ مثلاً حدود 500 میلیارد تومان و بیشتر، مالیات تشخیصی است که می توان از سلبریتی ها دریافت کرد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص نرخ مالیات اینفلوئنسرها گفت: از آنجایی که درآمد این افراد به عنوان درآمد تبلیغاتی محسوب می شود، بنابراین پس از کسر هزینه ها و تعیین درآمد، حدود 45 درصد می شود. از نسبت سود فعالیت در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر فردی یک ویدیوی تجاری بسازد و بابت ساخت آن درآمد کسب کند، می تواند هزینه های مربوط به تولید ویدیو مانند هزینه تولید موشن و … را مستند کند. کسر مالیات او درآمد دارد.