سامسونگ در سه سال گذشته با AMD برای توسعه چیپ گرافیکی موبایل پردازنده‌های Exynos خود کار کرده است. اولین ثمره این همکاری Exynos 2200 بود که دارای پردازنده گرافیکی Xclipse سامسونگ است. این چیپ از معماری RDNA 2 AMD بهره می برد و در سری گلکسی S22 استفاده می شد.

در آوریل 2023، سامسونگ و AMD اعلام کردند که به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد تا گرافیک با کیفیت بالا را به گوشی های هوشمند بیشتری ارائه کنند. با این حال، یک شایعه جدید نشان می دهد که سامسونگ ممکن است در آستانه پایان دادن به همکاری خود با AMD باشد. طبق شایعات، تیم System LSI Samsun در حال بررسی توسعه پردازنده‌های گرافیکی موبایل داخلی خود به جای ادامه دادن با همکاری AMD است.

این امر به سامسونگ اجازه می‌دهد تا کنترل کاملی بر طراحی پردازنده‌های گرافیکی خود داشته باشد، که اجزای حیاتی برای بازی‌های موبایلی و سایر برنامه‌های گرافیکی فشرده هستند. اگر این افشا درست باشد، بدان معنی است که پردازنده‌های اگزینوس آینده می‌توانند به جای معماری AMD از پردازنده گرافیکی سامسونگ استفاده کنند. این می تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار پردازنده گرافیکی موبایل داشته باشد، زیرا AMD در سال های اخیر سهم بازار را به دست آورده است.

انتظار می رود سامسونگ نسل بعدی پردازنده Exynos 2400 خود را در سال 2024 عرضه کند. طبق اطلاعات فاش شده، Exynos 2400 همچنان از یک پردازنده گرافیکی مبتنی بر AMD بهبود یافته استفاده خواهد کرد. با این حال، چشم انداز بلندمدت همکاری سامسونگ و AMD نامشخص است. سامسونگ هنوز شایعات مربوط به برنامه های خود برای پایان دادن به همکاری خود با AMD را تایید یا رد نکرده است. با این حال، می تواند نشانه ای باشد که سامسونگ به دنبال کاهش اتکای خود به تامین کنندگان شخص ثالث و به دست آوردن کنترل بیشتر بر زنجیره تامین خود است.

AMD در آستانه پایان همکاری با سامسونگ

در دیگر خبرها پیشتر، سامسونگ یک رویداد رونمایی در سئول، کره برگزار کرد تا مجموعه‌ای از دستگاه‌های جدید Fan Edition از جمله Galaxy S23 FE را معرفی کند. این گوشی هوشمند جدید جانشین مورد انتظار گلکسی اس 21FE است که در سال 2021 معرفی شد. Galaxy S23 FE از زبان طراحی سری S23 با سه دوربین شناور در عقب پیروی می کند. این بار سامسونگ یک پوشش Corning Gorilla Glass 5 را برای S23 FE آورده است و فریم آن از آلومینیوم ساخته شد. لبه های دستگاه خمیده بوده تا گرفتن آن آسان باشد. این گوشی 8.2 میلی متر ضخامت و 209 گرم وزن دارد. مانند سری پرچمدار، این دستگاه همچنین دارای رتبه مقاومت در برابر آب IP68 است.

در جلو، این گوشی هوشمند همچنین دارای صفحه نمایش 6.4 اینچی FHD+ (2340 در 1080 پیکسل) AMOLED با حفره دوربین در وسط بوده، حداکثر نرخ نوسازی 120 هرتز و محافظ Corning Gorilla Glass 5 دارد. حسگر اثرانگشت در صفحه نمایش برای امنیت وجود دارد. گلکسی S23 FE در بخش سخت افزاری دارای چیپ Snapdragon 8 Gen 1 برای مناطق منتخب است، همان تراشه موجود در دستگاه های سری Galaxy S22 نیز تعبیه شد. سایر مناطق دارای تراشه Exynos 2200 سامسونگ هستند که حداکثر سرعت فرکانس آن 2.8 گیگاهرتز است. امتیازات Geekbench هر دو نسخه نشان داده است که تفاوت زیادی در عملکرد آنها وجود نخواهد داشت.

این گوشی هوشمند با رم 8 گیگابایتی و گزینه ذخیره سازی 128 یا 256 گیگابایتی عرضه خواهد شد. این دستگاه دارای باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بوده که از شارژ سریع 25 واتی، شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس پشتیبانی می کند. سامسونگ ادعا می کند که با شارژ سریع سیمی 25 واتی می توانید تا 50 درصد باتری را در 30 دقیقه شارژ کنید. سامسونگ همچنین یک سیستم خنک کننده محفظه بخار را برای کنترل حرارتی در نظر گرفته است. خارج از جعبه، این گوشی اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 را ارائه خواهد کرد. سامسونگ وعده 4 سال بروزرسانی اندروید و 5 سال بروزرسان امنیتی برای دستگاه را داده است، به این معنی که تا اندروید 17 بروزرسانی های اصلی را دریافت خواهد کرد.

برای کسب جزئیات بیشتر به سایت سامسونگ مراجعه کنید.

منبع

به این پست امتیاز بدید