نهم آبان، اپل سه عضو از پردازنده‌های خانواده‌ی M3، یعنی M3 و M3 Pro و M3 Max را رونمایی کرد که با فناوری سه‌نانومتری TSMC برای آل این وان و لپ تاپ طراحی شده‌اند.

تراشه‌های سری ام ۳ بر فناوری‌هایی نظیر پشتیبانی سخت‌افزاری از رهگیری پرتو و ارتقای عملکرد گرافیک از‌طریق Dynamic Caching تمرکز کرده‌اند و به‌لحاظ تراکم ترانزیستور، تعداد هسته‌ها و پردازش هوش مصنوعی درمقایسه‌با سری M2 پیشرفت نسلی مناسبی را تجربه کرده‌اند.

در‌این‌بین، پردازنده M3 Ultra که عضو چهارم این خانواده با تعداد هسته‌های بیشتری از M3 Max است و ظاهراً اپل آن را برای مک استودیو و مک پرو کنار گذاشته، هنوز معرفی نشده است.

به‌نقل از مارک گرمن، افشاگر خوش‌نام بلومبرگ، اپل از زمان مهاجرت به تراشه‌ی اختصاصی استراتژی مشخصی در پیش گرفته است. هر نسل با تراشه‌ی پایه شروع می‌شود و کمی بالاتر از آن، نسخه‌ی Pro با اندکی هسته‌های بیشتر در بخش‌های سی‌پی‌یو و گرافیک قرار می‌گیرد.

سپس، نسخه‌ی Max با ویژگی‌های قدرتمندتر شامل تعداد هسته‌های گرافیکی دو برابر ظاهر می‌شود و بالاتر از همه، مدل اولترا رونمایی می‌شود که تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی را نسبت‌به نسخه‌ی مکس دو برابر می‌کند.

تعداد هسته‌ها در سری M2 این‌گونه بود: تراشه‌ی Pro با حداکثر ۱۲ هسته‌ی CPU و ۱۹ هسته‌ی گرافیکی و M2 Max با حداکثر ۱۲ هسته برای CPU و ۳۸ برای گرافیک و M2 Ultra با ۲۴ هسته برای CPU و ۷۶ هسته‌ی گرافیکی.

اپل با معرفی سری M3 کمی از این رویکرد منحرف شد. نسخه‌ی Max نه‌تنها دو برابر هسته‌ی گرافیکی بیشتر دارد؛ بلکه تعداد هسته‌های پردازنده‌ی مرکزی‌اش نیز بیشتر شده است.

اصلاح استراتژی اپل بدین‌معنی است که M3 Ultra قدرتمندتر از حد تصور خواهد بود. اگر هسته‌های CPU و گرافیک Ultra دو برابر شوند، با تراشه‌ای روبه‌رو خواهیم بود که ۳۲ هسته‌ی CPU و ۸۰ هسته‌ی گرافیکی خواهد داشت و می‌توانیم کانفیگ ۲۵۶ گیگابایت رم را برای آن تصور کنیم.

در چند ماه آینده، احتمالاً هنگامی‌که اپل آزمایش گسترده‌ی تراشه‌‌های جدیدش را شروع می‌کند، جزئیات بیشتری از تراشه‌ی پرچم‌دار M3 Ultra و تأثیر آن بر قیمت کامپیوتر کوچک مک استودیو و مک پرو اپل مشخص خواهد شد.