بر اساس تحقیقات کانترپوینت، بازار گوشی‌های هوشمند اروپا در سه ماهه اول سال 2024 نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را نشان داد و کاهش بلندمدت را با افزایش فروش 10 درصدی شکست. این اولین رشد مثبت از سه ماهه سوم سال 2021 است که نقطه عطفی بالقوه برای منطقه است. سه شرکت معروف در این افزایش فروش در اروپا سهیم بودند.

طبق گزارش Gizmochina، سامسونگ، اپل و شیائومی تسلط خود را در این زمینه حفظ کردند. سامسونگ با 7 درصد افزایش فروش و سهم 32 درصدی به عنوان پیشرو در این بازار شناخته شد. این اتفاق نشان دهنده رشد این شرکت کره ای پس از یک دوره افول است که احتمالا این موفقیت را مدیون سری گلکسی اس 24 و قابلیت های هوش مصنوعی آن است. عرضه مدل های جدید A35 و A55 در پایان سه ماهه اول سال 2024 می تواند موقعیت آنها را در ماه های آینده بیشتر تقویت کند.

از سوی دیگر، اپل با وجود داشتن ۲۵ درصد از سهم بازار، افت جزئی ۱ درصدی را تجربه کرد. این را می توان به چرخه طبیعی فروش آیفون نسبت داد، زیرا فروش آیفون 15 به دلیل فصلی بودن کاهش یافته است. عدم عرضه مدل جدید آیفون SE در سال 2024 این روند نزولی را ادامه داد و احتمالا این وضعیت تا زمان عرضه آیفون 16 ادامه خواهد داشت.

شیائومی با افزایش 11 درصدی فروش، رشد ثابتی را نشان داد و جایگاه خود را به عنوان سومین شرکت بزرگ با سهم 18 درصدی تثبیت کرد. این شرکت موفقیت خود را به ویژه در اروپای غربی و جنوبی (اسپانیا و ایتالیا) مدیون Redmi Note 13 است که با استقبال خوبی روبرو شد. با این حال، شیائومی در اروپای مرکزی و شرقی با چالش‌هایی مواجه بود، جایی که افزایش رقابت سامسونگ و تکنو، سهم بازار این شرکت را به پایین‌ترین سطح خود از سال 2022 رساند.

باید دید آیا این شرکت ها می توانند در سال 2024 جایگاه فروش خود را در اروپا حفظ کنند یا خیر. بدیهی است که علاوه بر شرکت های معروف، برندهایی مانند Realme، Techno و OnePlus نیز در حال رشد هستند و شرکت هایی مانند سامسونگ و شیائومی نیز در حال رشد هستند. خطر حضور آنها را احساس کنید.