ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای شرایط معافیت از خدمت سربازی نخبگان خارج از کشور را اعلام کرد. استثنایی که در روزهای اخیر با واکنش های متفاوت مردم در شبکه های اجتماعی همراه بود و برخی آن را ویژه آقازاده دانستند.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از تسنیم، بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اخبار منتشر شده با عنوان «آزادی نظامی 110 متخصص و کارآفرین ایرانی مقیم خارج از کشور» که با واکنش های مختلفی مواجه شد. احکام از افکار عمومی، با صدور اطلاعیه ای شفاف سازی هر چه بیشتر را صادر کرد.

بر اساس اعلام این ستاد، طرح سربازی نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور بر اساس تفاهم نامه همکاری مشترک بین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دی ماه سال 1397 اجرایی شده است.

بر اساس این طرح، سالانه تا سقف بسیار محدود در بین نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور، این نخبگان از تسهیلات حمل و نقل و همچنین کارت معاف از عوارض عمومی برای انجام پروژه تحقیقاتی یا فناوری پیشرفته و انجام همکاری معین با دولت و در واقع انجام خدمت سربازی در قالب علمی برخوردار خواهند شد. ارائه

هدف اصلی این طرح استفاده از ظرفیت علمی نخبگان، متخصصان و کارآفرینان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور و تسهیل شرایط برای بازگشت این افراد به کشور است.

بر اساس اعلام بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح، مخاطبان طرح مذکور اساتید و پژوهشگران برجسته ایرانی شاغل در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر جهانی با مدرک دکتری تخصصی، برترین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری حرفه ای بهترین دانشگاه ها و موسسات علمی جهان و همچنین کارشناسان و کارآفرینان فعال در موسسات شاخص های علمی و فناوری یا شرکت های دانش بنیان معتبر بین المللی با حداقل مدرک کارشناسی ارشد.

همانطور که در این اطلاعیه آمده است، مراکز بهره مند از ظرفیت ذینفعان مذکور شامل کلیه مراکز علمی و موسسات تحقیقاتی مورد تایید وزارت علوم و بهداشت و همچنین ستاد توسعه راهبردی فناوری مرتبط با معاونت علمی ریاست جمهوری، علوم و تحقیقات می باشد. پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان.