واتیکان نیز در حال ورود به نبرد با هوش مصنوعی است. مقر مقدس که خلاصه پاپشامل وزیر امور خارجه واتیکان و گروه های مشورتی شورای مشورتی پاپی، کتابچه راهنمای اصول اخلاقی هوش مصنوعی طبق تعیین پاپ منتشر شد.

به گزارش Gizmodo، این راهنما با همکاری پاپ فرانسیس و مرکز اخلاق کاربردی دانشگاه سانتا کلارا نوشته شده است. آنها یک سازمان جدید به نام مؤسسه فناوری، اخلاق و فرهنگ (ITEC) ایجاد کردند که اولین پروژه آن همان کتابچه راهنمای «اخلاق در عصر فناوری‌های مخرب: نقشه راه عملیاتی» است.

هدف این راهنما هدایت صنعت فناوری با تعریف اصول اخلاقی در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رمزگذاری، ردیابی و موارد دیگر است.

به گفته پدر برندان مک گوایر، مشاور ITEC، در حالی که ممکن است پاپ و اعضای مقر مقدس گزینه مناسبی برای تحقیقات هوش مصنوعی به نظر نرسند، این ابتکار بر اساس علایق دیرینه کلیسا شکل گرفته است. او به Gizmodo می گوید:

پوپ همیشه دیدگاه گسترده ای نسبت به جهان و بشریت داشته و معتقد است که فناوری چیز خوبی است، اما با توسعه آن، زمان آن فرا رسیده است که سوالات مهمتری را مطرح کنیم.

در حالی که تنظیم کننده های کشورهای مختلف نیز در حال بررسی هوش مصنوعی و ارائه قوانین برای آن هستند، کتاب راهنمای ITEC رویکرد متفاوتی را دنبال می کند. ITEC امیدوار است شرکت‌های فناوری را در مواجهه با برخی از سخت‌ترین سوالات هوش مصنوعی راهنمایی کند.

بخش قابل توجهی از راهنمای پاپ برای هوش مصنوعی

یکی از موارد ذکر شده در این کتابچه این است که اطمینان حاصل کنیم که “اقدامات ما برای خیر عمومی بشریت و محیط زیست انجام می شود”. این توصیه گسترده به هفت رهنمود، مانند «احترام به حقوق بشر» و «ترویج شفافیت و توضیح پذیری» تقسیم شده است.

ماه گذشته، اتحادیه اروپا پیش نویس قانون (قانون AI) را با هدف قانونی کردن هوش مصنوعی تصویب کرد. دیروز برخی از بزرگترین شرکت های اروپایی با انتقاد از این قانون، آن را بی فایده خواندند و گفتند که می تواند تاثیر منفی بر رقابت در این زمینه داشته باشد.