همانطور که کمربندهای ایمنی خود را می بندیم و آماده می شویم تا جایی جادویی بلند شویم، ممکن است تعجب کنیم که هواپیما با چه سرعتی در باند فرودگاه حرکت می کند، و در حالی که هوس غذای کابین می کنیم، سرعت کروز هواپیما چقدر خواهد بود؟ امروز این موضوع را تحلیل خواهیم کرد و متوجه خواهیم شد که انواع مختلف هواپیما با چه سرعتی می توانند در هوا و روی زمین حرکت کنند. اول، مهم است که بدانید ارتفاعی که هواپیما در آن قرار است پرواز کند ممکن است به وزن کل مسافران، محموله داخل هواپیما، شرایط آب و هوایی و خود هواپیما بستگی داشته باشد.

سریعترین همیشه بهترین نیست. خلبانان معمولاً «نقطه‌ای شیرین» را هدف قرار می‌دهند که در آن سرعت هواپیما به آن اجازه می‌دهد بدون مصرف سوخت بیش از حد به طور مؤثر پرواز کند.

با توجه به اینکه ایرباس A380 می تواند به بیش از 1000 کیلومتر در ساعت برسد، در مقایسه با سرعت رانندگی یک خودروی شخصی، این سرعت در خطوط هوایی به ایرلاین دیگر متفاوت است و به نوع هواپیما بستگی دارد. سرعت ایرباس A380 بیش از سه برابر اتومبیل های فرمول 1 است، با این حال، برای درک اینکه احتمالاً سرعت پرواز بعدی شما چقدر خواهد بود، به همه متغیرها نگاه می کنیم.

تاکسی، برخاستن، کروز، فرود و فرود

تاکسی ها

مرحله تاکسی یا خزیدن، فرآیند حرکت هواپیما از دروازه به باند است. به طور معمول سرعت هواپیما در این مرحله بین 30 تا 35 کیلومتر است، بنابراین هواپیما در مواقع اضطراری می تواند به سرعت متوقف شود و همچنین در یک پیچ تند خطر آسیب به چرخ ها وجود ندارد.

خودم را بر می دارم، لباس را در می آورم

تیک آف زمانی است که هواپیما از زمین خارج شده و به هوا بلند می شود. بسته به اندازه هواپیما، کیفیت برخاستن به میزان رانش و سرعت فرضی بستگی دارد. در هواپیماهای سبک کوچکتر بیشتر از تمام توان استفاده می شود. با این حال، هواپیماهای تجاری بزرگتر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله افزایش عمر موتور و محدود کردن صدا، از قدرت کمتری نسبت به قدرت کامل موتور استفاده کنند. میانگین سرعت برخاستن یک هواپیمای معمولی بین 240 تا 285 کیلومتر در ساعت است، در مقایسه با آنها، سسنا 150 می تواند با سرعت 100 کیلومتر در ساعت بلند شود.

هواپیماهایی که برای عملیات های پرسرعت طراحی شده اند، از جمله هواپیماهای جت تجاری، اغلب در تامین ارتفاع کافی در هنگام برخاستن با مشکل مواجه می شوند. به همین دلیل است که در هواپیماهای مدرن چندین دستگاه ایجاد بالابر از جمله پره ها و ایلرون ها را می بینیم. این ابزارها گام هواپیما را افزایش می دهند و در نتیجه بالابر بیشتر می شوند و در سرعت های پایین موثر هستند.

کشتی تفریحی

کروز مرحله ای از پرواز است که در آن هواپیما پس از صعود و قبل از فرود برای فرود به سرعت ثابت رسیده است. سفر دریایی بیشتر طول پرواز را به خود اختصاص می دهد، برای بسیاری از مسافران زمان خواندن کتاب، تماشای فیلم یا خواب عمیق است. رایج ترین هواپیماها مانند ایرباس A320 و بوئینگ 737 در این مرحله بیشتر با سرعت 830 کیلومتر بر ساعت پرواز می کنند یا اگر آن را با ایرباس A350 یا بوئینگ 787 مقایسه کنید می تواند به سرعت کمی بالاتر یعنی 900 برسد. کیلومتر در ساعت. ارتفاع معمولی برای بیشتر پروازهای تجاری بین 31000 تا 38000 فوت است.

حداکثر سرعت هواپیماهای مختلف متفاوت است، اما در جدول منتشر شده توسط فرودگاه اسخیپول هلند، حداکثر سرعت هواپیماهای مختلف مسافربری به شرح زیر است:

نوع هواپیما سرعت (کیلومتر در ساعت) ارتفاع (پا)
ایرباس A320 967 36,089
ایرباس A330 950 36,089
ایرباس A380 1041 43, 077
بوئینگ 747 920 35,105
بوئینگ 737 850 35000
بوئینگ 777 905 35000
بوئینگ 787 دریم لاینر 907 40, 026
Embraer 190 829 39,370
Embraer 175 797 39,370

پایین آمدن

فرود یا فرود به بخشی از پرواز گفته می شود که هواپیما از ارتفاع کروز خود خارج شده و به مقصد فرود می آید. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که از شما خواسته می‌شود میز سینی را به حالت عمودی برگردانید، خدمه کابین آخرین اقلام باقی‌مانده مانند وعده‌های غذایی کابین را جمع‌آوری می‌کنند و شما پنجره کور را باز می‌کنید تا منظره زیر را ببینید. هواپیماهای تجاری معمولاً با سرعت 1500 تا 3000 فوت در دقیقه فرود می آیند. در مرحله پایانی فرود، هواپیما به سرعتی مشابه سرعت فرود خود می رسد.

فرود آمدن

درست مانند یک پرنده، فرود نیز مرحله ای است که هواپیما به زمین باز می گردد. به دلایل واضح، هواپیماها با توجه به اینکه از نقطه ثابتی در آسمان شروع نشده‌اند، سریع‌تر از بلند شدن فرود می‌آیند. سرعت فرود بسته به نوع سطحی که هواپیما روی آن فرود می‌آید می‌تواند متفاوت باشد، در حالی که برای هواپیماهای تجاری بزرگ‌تر معمولاً همیشه روی سطحی پهن و صاف است. برای هواپیماهای کوچکتر، این می تواند ماسه، چمن یا حتی ساحل باشد.

وقتی به هواپیماهای جت بزرگتر نگاه می کنید، خلبان سرعت و ارتفاع هواپیما را طوری تنظیم می کند که خیلی نرم به زمین نزدیک می شود و چرخ ها بدون ضربه زیاد به زمین برخورد می کنند. متداول ترین سرعت در این مرحله از پرواز حدود 275 تا 290 کیلومتر بر ساعت است.