اپل سنت ۱۲ ساله‌ی خود را در سال ۲۰۲۳ بدون عرضه‌ی آیپد جدید شکست. این اولین‌بار از زمان تولد تبلت اپل است که هیچ مدل جدیدی در طول یک سال رونمایی نمی‌شود.

آیپد از زمان تولدش در سال ۲۰۱۰، محصولی مهم برای اپل (رهبر بازار تبلت‌ها) بوده است و این شرکت هرسال حداقل یک مدل جدید عرضه می‌کند. در چند وقت اخیر، این شرکت سالانه چهار مدل آیپد جدید عرضه می‌کرد.

آخرین عرضه‌ی آیپد در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) انجام شد. تنها سخت‌افزار مرتبط به آیپد که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، مدل USB-C اپل پنسل بود.

این وقفه در نسخه‌های جدید آیپد با‌توجه‌به تاریخچه‌ی این خانواده توجیه‌پذیر است؛ چون آیپد تا حد زیادی پیشرفت‌هایش را تجربه کرده است و حالا نیاز به ارتقای سالانه کمتر حس می‌شود.

این تغییر در رفتار مصرف‌کننده می‌تواند اپل را وادار کند تا استراتژی تبلت‌های خود را مجدداً ارزیابی کند و بر به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری تأثیرگذارتر و کمتر متداول تمرکز کند.

مقاله‌های مرتیط

جنبه‌ی دیگری که باید در نظر گرفت، انتقاداتی است که اپل در رابطه با پیچیدگی روزافزون خط‌تولید آیپد و مسیر پیشرفت iPadOS با آن مواجه شده است. اپل ممکن است با فاصله گرفتن یک‌ساله از عرضه‌‌ی مدل‌های جدید، استراتژی‌هایش را اصلاح کند.

شایعات و پیش‌بینی‌های تحلیلگران حاکی از آن است که ۲۰۲۴، سال بسیار مهمی برای آیپد خواهد بود؛ زیرا انتظار می‌رود هر مدلی شامل آیپد پایه، آیپد مینی، آیپد ایر و آیپد پرو، به‌روزرسانی شوند. اپل ممکن است سال آینده ۶ آیپد جدید عرضه کند.