خبرگزاری رویترز به‌نقل از مؤسسه‌ی تحقیقاتی Rho Motion می‌نویسد فروش جهانی خودروهای برقی‌ باتری‌محور (BEV) و خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) درمقایسه‌با سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است تا رکورد جدیدی ثبت شود.

رکوردشکنی فروش خودروهای برقی در حالی ثبت می‌شود که آمار نشان می‌دهد استقبال از این محصولات در اروپا کاهش یافته است. فروش چشمگیر خودروهای برقی در بازار آمریکای‌شمالی و چین به ثبت رکورد جدید کمک شایانی کرد.

فروش خودروهای برقی در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲) به ۱٫۴ میلیون دستگاه رسید که ۱٫۱ میلیون بیشتر از نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) است. تحلیلگران گفته‌اند که انتظار دارند فروش مناسب خودروهای برقی در ماه جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند.

پس از سال‌ها رشد انفجاری، حالا شماری از خودروسازان نگران‌اند که کاهش فروش خودروهای برقی در اروپا و برخی دیگر از مناطق دنیا باعث ضربه به کسب‌و‌کار آن‌ها شود.

عده‌ی زیادی از مردم منتظر عرضه‌ی خودروهای برقی ارزان‌قیمت هستند و حاضرند دو تا سه سال دیگر برای خرید چنین محصولاتی منتظر بمانند. در‌حال‌حاضر، قیمت خودرو برقی بسیار زیاد است.

مؤسسه‌ی Rho Motion می‌گوید که ۷۰ درصد از کل آمار فروش خودروهای برقی در ماه نوامبر به محصولات BEV و ۳۰ درصد باقی‌مانده به محصولات PHEV مربوط بوده است.

فروش خودروهای برقی در چین ۲۵ درصد و در آمریکا و کانادا ۴۳ درصد درمقایسه‌با سال قبل رشد کرد و هم‌زمان شاهد افت ۳ درصدی فروش در اروپا بودیم.

افت فروش خودروهای برقی در اروپا نتیجه‌ی کاهش کمک‌هزینه‌ی دولت‌های آلمان و فرانسه به این صنعت است. این دو کشور در تلاش‌اند تا مردم را به خرید خودروهای اروپایی و نه خودروهای چینی ترغیب کنند.