مراسم امضای تفاهم نامه همکاری گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات شاتل و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه فناوری هوش مصنوعی در صنعت امروز برگزار شد. در این جلسه رئیس هیئت مدیره شاتل، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشتند و در خصوص اهداف و برنامه های همکاری شرکت شاتل و امیرکبیر توضیحاتی ارائه کردند. دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی.

محمدحسن شانه ساز زاده، رئیس هیئت مدیره شاتل، هوش مصنوعی را عاملی برای ایجاد تغییرات اساسی در افزایش دقت عملیات و سرعت انجام فرآیندها در صنعت معرفی کرد و دو هدف اصلی را برای همکاری با دانشگاه امیرکبیر در حوزه هوش مصنوعی

«ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برای رفع نیازهای جامعه» اولین هدفی بود که شنزازاده به آن اشاره کرد و توضیح داد که این فناوری می تواند کاربردهای مختلفی برای صنعت داشته باشد.

با ایجاد همکاری علم و صنعت باید از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کنیم

هدف دوم «جلوگیری از خروج نخبگان از کشور» است. می بینیم که بسیاری از نخبگان که سرمایه های انسانی کشور هستند و سال ها در کشور تحصیل کرده اند، بلافاصله پس از اتمام تحصیل یا چند سال بعد از کشور خارج می شوند. به گفته رئیس هیئت مدیره شاتل، با همکاری صنعت و دانشگاه می توان زمینه ای برای این سرمایه انسانی فراهم کرد که فرصت تحصیل، پژوهش و اشتغال را به دست آورد و به این ترتیب تداوم یابد. در کشور.

البته شرکت شاتل پس از امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه امیرکبیر نیز اهدافی را در سر دارد که به نحوه فعالیت این شرکت کمک خواهد کرد. شانه ساز زاده در این خصوص توضیح داد:

شرکتی مانند شاتل که میلیون ها کاربر در ایران دارد، می تواند در مدت زمان محدودی هزاران تماس با مرکز تماس خود داشته باشد. پاسخگویی دقیق و سریع به همه این تماس ها و پاسخگویی به نیازهای کاربران در ساختار سازمانی مبتنی بر منابع انسانی امکان پذیر نیست و برای چنین سطحی از پاسخگویی باید از هوش مصنوعی استفاده شود.

محمد حسن شنزازاده ، رئیس هیئت مدیره شاتل

بدین ترتیب این مکانیزم پاسخگویی به تماس هوش مصنوعی به عنوان یکی از نیازهایی معرفی شد که شرکت شاتل تصمیم گرفت برای رفع آن با دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرارداد همکاری منعقد کند.

این تفاهم نامه همکاری در حال حاضر برای مدت سه سال به امضا رسیده است، اما به گفته حاضران در جلسه این تفاهم نامه برای مدت 10 سال قابل تمدید است. محمدحسن شانه ساز زاده درباره جزئیات این تفاهم نامه گفت:

مبلغ قرارداد ما با دانشگاه پلی تکنیک 120 میلیارد ریال (12 میلیارد تومان) است که برای مدت سه سال منعقد شد. این حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری است و به محض شروع این همکاری و تعریف پروژه های متعدد، این سرمایه باید افزایش یابد.

محمد حسن شنزازاده ، رئیس هیئت مدیره شاتل

رئیس هیئت مدیره شاتل همچنین به یکی از بزرگترین پروژه های در دست اجرا این شرکت پرداخت. شانه ساز زاده در تشریح خدمات ارائه شده توسط شاتل به پروژه بزرگ فیبر نوری اشاره کرد و آن را یکی از سخت ترین پروژه های انجام شده توسط این شرکت دانست. وی در تشریح این پروژه گفت:

با پروژه فیبر نوری، سرعت دسترسی به اینترنت 200 برابر خواهد شد. این پروژه پروژه بسیار بزرگ و سنگینی است و دولت برای اجرا و اجرای آن مشوق هایی در نظر گرفته و به تجهیز زیرساخت های آن کمک می کند.

وی در ادامه پروژه فیبر نوری را برای توسعه زیرساخت‌ها ضروری دانست و پیشرفت در بخش‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات را منوط به پیشرفت زیرساخت‌ها دانست و گفت: هر 10 درصد توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به توسعه 1.2 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور می‌شود. در حال حاضر هر صنعت، موسسه و دانشگاهی به این زیرساخت نیاز دارد. توسعه هوش مصنوعی، لایه های کاربردی و غیره به طور مستقیم به توسعه زیرساخت بستگی دارد.

مراجع مختلف کشور توجه ویژه ای به حوزه هوش مصنوعی دارند

علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تعامل و ارتباط صنعت و دانشگاه را از اهداف اصلی همکاری شاتل و دانشگاه امیرکبیر دانست و توضیح داد: توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت از اهداف ماست و دانشگاه امیرکبیر تا به امروز ارتباط خوبی با صنعت دارد.»

وی در حوزه هوش مصنوعی به توجه ویژه نهادهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در سازمان های مختلف به بحث هوش مصنوعی توجه ویژه ای وجود دارد. ما همچنین در حال تدوین و نگارش مقاله جامعی در زمینه یادگیری هوش مصنوعی هستیم که به زودی ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری با شاتل را مثبت و مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: دانشگاه امیرکبیر با شرکت ها و گروه های دولتی مختلف همکاری می کند، اما این همکاری باید با یکی از شرکت های بزرگ و مطرح بخش خصوصی در زمینه انجام شود. فناوری اطلاعات، شاتل.” این باعث خوشحالی می شود. امیدواریم این همکاری ها توسعه یابد و برای مردم برکت داشته باشد.”

مبحث هوش در دانشگاه امیرکبیر با جدیت دنبال می شود

محمدجواد عامری، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز بر لزوم همکاری و پیوند بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد. به گفته وی، قرارداد همکاری شرکت شاتل و دانشگاه امیرکبیر نیز از همین نوع رابطه علم و صنعت است.

بر اساس این قرارداد، همکاری شاتل و دانشگاه امیرکبیر باید چند بخش باشد. معاون پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به یکی از این بخش ها اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز مشترک تحقیقات هوش مصنوعی در داخل دانشگاه با رویکرد مشارکت و همکاری در حوزه هوش مصنوعی از اهداف این تفاهم نامه است. پروژه های شرکت شاتل.”

به گفته عامری، ایجاد فرصت برای دوره های کارورزی، کارورزی، دستیاری دانشجویی، کارشناسی ارشد و دکتری و …. از دیگر اهداف دانشگاه امیرکبیر از انعقاد این قرارداد با شرکت شاتل بود.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی ساختمان یکی از جدی ترین موضوعاتی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان جامع ترین دانشگاه صنعتی کشور در حال پیگیری است، تصریح کرد:

«بحث هوش در دانشگاه ما محدود به دانشگاه کامپیوتر نیست. دانشکده های مکانیک، صنعت، کشاورزی و… همچنین پروژه هایی را در این زمینه شناسایی کرده و معلمان را در این پروژه ها مشارکت داده اند. زیرا معتقدیم دانشگاه باید نسبت به مسائل و دغدغه های صنعتی آگاه باشد و در صنعت کشور مشارکت داشته باشد.»