شورای شهر آیندهوون هلند با توافق اولیه با ASML، روند برنامه ریزی پروژه توسعه این شرکت در قسمت شمالی شهر را آغاز می کند. ASML بزرگترین تولید کننده تجهیزات پیشرفته تولید تراشه در جهان است.

در رای گیری در آیندهوون که با امتیاز 34 بر 6 به پایان رسید، شورای شهر اعلام کرد که از طرحی که ASML و مقامات دولتی در آوریل ارائه کرده بودند، حمایت خواهد کرد. به گزارش رویترز، این طرح شامل توسعه تسهیلات جدید برای حمایت از 20000 کارمند جدید در منطقه نسبتا توسعه نیافته شمال آیندهوون و نزدیک فرودگاه شهر است.

ASML، بزرگترین شرکت فناوری اروپا، به فضای بیشتری برای رشد در کنار صنعت نیمه هادی نیاز دارد که انتظار می رود در دهه آینده دو برابر شود. این شرکت با تهدید به انتقال فعالیت های اصلی خود به خارج از هلند در ماه ژانویه، ضمانت هایی در مورد امکان رشد در این کشور خواست. این امر باعث شد که مقامات ملی و منطقه ای هلند در ماه مارس (مارس 1402 و آوریل 1403) با سرمایه گذاری 2.7 میلیارد دلار در پروژه ای به نام “پروژه بتهوون” که هدف آن بهبود حمل و نقل و مسکن در منطقه آیندهوون است، موافقت کنند.

مخالفان توافق آیندهوون، از جمله نمایندگان حزب سوسیالیست، می گویند که به آنها زمان کافی برای بررسی پیامدهای توسعه ASML داده نشده است و باید به ساکنان فرصت داده شود تا از طریق رفراندوم رأی دهند.

با رشد ASML و سایر شرکت‌های فناوری، انتظار می‌رود جمعیت منطقه شهری آیندهوون از 850000 نفر به بیش از یک میلیون نفر در دهه آینده افزایش یابد.