پیتر وانینکمدیر عامل فعلی ASML در مصاحبه ای با رویترز گفت که حتی اگر دولت ایالات متحده این شرکت را از سرویس تجهیزات پیشرفته تراشه سازی که قبلاً به مشتریان چینی فروخته است منع کند، تأثیر قابل توجهی بر چشم انداز مالی ASML بین سال های 2025 و 2030 نخواهد داشت. زیرا شامل تعداد انگشت شماری از تراشه سازان چینی است.

در اواسط آوریل امسال، ایالات متحده شروع به اعمال فشار بر دولت هلند کرد تا از سرویس دهی ASML به برخی از تجهیزاتی که قبل از محدودیت های جدید در سال 2023 برای صادرات تأیید شده بودند یا فروخته شده بودند جلوگیری کند.

تراشه سازان مستقر در چین نمی توانند تجهیزات پیشرفته EUV را بخرند. اما SMIC تعداد زیادی اسکنر DUV قدیمی را تهیه و نصب کرده است و اکنون می تواند تراشه هایی با فناوری 7 نانومتری و احتمالاً حتی 5 نانومتری تولید کند.

هر خط تولید نیاز به خدمات تعمیر و نگهداری دارد. به همین دلیل است که دولت ایالات متحده در تلاش است تا از سرویس‌دهی شرکت‌هایی مانند ASML به تجهیزات تولید تراشه که در چین نصب شده‌اند جلوگیری کند و این تجهیزات را در طول زمان منسوخ می‌کند.

ما می توانیم به آنها خدمات ارائه دهیم. اما ما با محدودیت صادرات قطعات به چین روبرو هستیم که به ما اجازه استفاده از قطعات آمریکایی را نمی دهد. اما این محدودیت به تعداد کمی از سیستم ها مربوط می شود. ما می توانیم هر چیز دیگری را که می فروشیم سرویس کنیم.

سال گذشته، ASML درآمدی حدود 5.62 میلیارد یورو از خدمات پس از فروش و راه اندازی دستگاه و ارتقاء سیستم کسب کرد. دقیقاً مشخص نیست که ASML از خدمات تجهیزات DUV در کارخانه SMIC چقدر پول به دست آورده است. اما کسب و کار برای صاحب پیشرفته ترین فناوری ساخت تراشه در جهان بسیار مهم است.

در سال 2023، چین دومین بازار بزرگ ASML از نظر فروش بود و حدود 30 درصد از درآمد جهانی این شرکت از خدمات ابزارهای نصب شده را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، در سه ماهه اول سال 2024، نیمی از درآمد این شرکت هلندی از منطقه آسیا مربوط به چین است.