مایکروسافت تا ساعاتی دیگر با برگزاری مراسمی ویژه، آخرین پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود از جمله قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در ویندوز 11 را آشکار خواهد کرد.

شایعاتی که شنیده شده است، انتظارات را برای رویداد مایکروسافت افزایش داده است. ممکن است در این رویداد شاهد رونمایی از سرویس هایی باشیم که مسیر ویندوز را برای همیشه تغییر خواهد داد.

لپ تاپ های سرفیس جدید با اسنپدراگون ایکس الیت

مایکروسافت

بدون شک عرضه سرفیس لپ تاپ 6 و سرفیس پرو 10 برای کاربران عادی مورد انتظارترین رویداد در رویداد امسال مایکروسافت است. مایکروسافت این لپ تاپ ها را در تاریخ 2 آوریل برای کاربران تجاری معرفی کرد و حالا وقت آن است که آنها را به کاربران عادی نیز معرفی کنیم.

Snapdragon X Elite سطوح جدید را متحول خواهد کرد

مهم ترین ویژگی مدل های جدید لپ تاپ مایکروسافت، تراشه اسنپدراگون ایکس الیت خواهد بود. تاکنون، این تراشه در بنچمارک های مختلف عملکرد درخشانی داشته است و ما مشتاق هستیم ببینیم که آیا مایکروسافت در نهایت می تواند Windows ARM را با همکاری شرکای خود توسعه دهد یا خیر.

مدل های تجاری سرفیس لپ تاپ 6 و سرفیس پرو 10 به پردازنده های نسل اول Core Ultra اینتل مجهز شده اند و کیبورد آن ها دارای کلید ویژه هوش مصنوعی Copilot است.

ما انتظار نداریم که هیچ یک از دو سرفیس جدید مایکروسافت تغییرات خاصی را در ظاهر اتخاذ کنند و ظاهراً آنها بیشتر بر روی تغییرات سخت افزاری تمرکز خواهند کرد. البته شایعاتی مبنی بر تغییرات ظاهری سرفیس پرو 10 به گوش می رسد.

کاوشگر هوش مصنوعی

مایکروسافت

هوش مصنوعی احتمالا ستاره رویداد مایکروسافت امسال خواهد بود. AI Explorer نام مجموعه ای از قابلیت های هوش مصنوعی ویندوز است که قابل توجه ترین آن ها Recall نام دارد.

با بررسی تمام فعالیت‌هایی که کاربر در ویندوز انجام می‌دهد، Windows Smart Explorer می‌تواند بفهمد کاربر به دنبال چه چیزی است. AI Explorer فایل هایی را که در زمان های مختلف باز کرده اید به خاطر می آورد و اگر موضوع یا کلمه خاصی را از Copilot بخواهید، می تواند فایل ها را جستجو کرده و به شما پاسخ دهد.

جلوه های پیشرفته ویندوز استودیو

Windows Central

طبق گفته Windows Central، مایکروسافت احتمالا تعدادی جلوه‌های ویدیویی جدید را برای Windows Studio معرفی خواهد کرد که فیلترهای بلادرنگ را برای افزایش نور و ارائه چندین سبک هنری مختلف اعمال می‌کنند. انتظار می رود این جلوه ها در هر برنامه ای که از وب کم دستگاه و فید Studio Effects استفاده می کند اعمال شود.

قابلیت زیرنویس زنده

مایکروسافت احتمالاً توانایی تولید Live Captions را در رویداد خود نشان خواهد داد. گفته می‌شود که مایکروسافت در حال کار بر روی ویژگی جدیدی است که بر اساس هر صدایی که در سیستم پخش می‌شود، امکان ترجمه بلادرنگ به زبان‌های مختلف را فراهم می‌کند.

پیاده سازی هوش مصنوعی بدون نیاز به اینترنت

بسیاری از ویژگی های هوش مصنوعی در ویندوز 11 به پلتفرم های ابری متکی هستند. این رویکرد به رایانه های شخصی بدون پردازنده عصبی (NPU) اجازه می دهد تا از مدل های زبان بزرگ استفاده کنند. ظاهراً تا پایان سال 2024، دستیار Kopilot برخی از قابلیت های هوش مصنوعی را به صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت بر روی دستگاه انجام می دهد.

استقرار محلی هوش مصنوعی احتمالاً محدود به لپ‌تاپ‌های جدید خواهد بود. زیرا لپ تاپ های قدیمی یا NPU ندارند یا قدرت پردازش آنها بسیار محدود است.

به احتمال زیاد به زودی پس از مراسم مایکروسافت، شاهد معرفی مدل های جدید لپ تاپ لنوو، لپ تاپ دل و لپ تاپ سامسونگ با تراشه جدید کوالکام باشیم.

مراسم مایکروسافت از ساعت 20:30 به وقت ایران آغاز می شود و زومیت این مراسم را در قالب مقالات خبری پوشش خواهد داد.