این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه نوشت که گوگل قصد داشت اولین پردازنده کاملا تخصصی سری تنسور را در سال 2024 تولید کند، اما تاریخ تولید را تا سال 2025 به تعویق انداخت.

پردازنده های فعلی سری Tensor نسخه اصلاح شده Exynos سامسونگ هستند و در گوشی های پیکسل استفاده می شوند. ظاهراً گوگل تلاش کرده است تا تراشه Redondo را جایگزین این پردازنده ها کند. اما اکنون روی تراشه سفارشی دیگری با اسم رمز Laguna اجرا می شود.

یکی از مدیران سابق تیم تراشه‌های گوگل که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید که چالش‌ها در حفظ کارمندان و هماهنگی تیم‌های ایالات متحده و هند گوگل تا حدی به تاخیر در تولید تراشه خود این شرکت کمک کرده است.

تیم مسئول پروژه جدید گوگل از تصمیم این شرکت مبنی بر لغو توسعه تراشه های تانسور چندگانه در دو سال گذشته بسیار ناراحت هستند.

مسیری که گوگل طی کرده است ما را به یاد متا می اندازد. متا مدت زیادی است که سعی می کند یک تراشه سفارشی برای دستگاه های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسازد، اما در نهایت قراردادی با کوالکام برای سری تراشه های اسنپدراگون XR امضا کرد.

ظاهرا گوگل همچنان علاقه مند به استفاده از تراشه های نیمه سفارشی سامسونگ است، اما می خواهد خط تولید را به TSMC منتقل کند. TSMC بزرگترین سازنده تراشه قراردادی در جهان است و مشتریانی مانند اپل دارد.

بر اساس گزارش جدید، پردازنده لاگونا باید بر اساس «فناوری بسته بندی پیشرفته ای باشد که تقریباً منحصراً توسط اپل استفاده می شود». این فناوری راندمان مصرف انرژی را بهبود می بخشد و منجر به تولید یک پردازنده نازک تر می شود.

منابع گفتند که اعضای تیم Tensor در ارائه طرح تراشه Redondo به TSMC در سال 2022 برای شروع تولید آزمایشی شکست خورده‌اند. این مشکل در نهایت باعث شد تا گوگل تولید انبوه Redondo را لغو کند. مدیر سابق این شرکت می گوید که Redondo باید یک تراشه آزمایشی باشد تا مهندسان تنسور بتوانند هرچه بهتر برای تولید لاگونا آماده شوند.

پردازنده Laguna احتمالا با نام Tensor G5 و بر اساس لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC معرفی خواهد شد. لیتوگرافی سه نانومتری تأثیر بسزایی در کاهش مصرف برق و افزایش توان پردازشی دارد و احتمالاً تقاضای آن بسیار زیاد است. شایعه شده است که اپل 90 درصد از ظرفیت تولید لیتوگرافی 3 نانومتری نسل اول TSMC را حفظ کرده است.

گوگل قصد دارد تا سال 2025 تراشه های سامسونگ را به طور کامل حذف کند و Tensor را به تراشه خود تبدیل کند. بر اساس اطلاعات، غول موتور جستجوی ایالات متحده در حال حاضر به دنبال تامین هسته های ARM برای تراشه های خود است.

پردازنده های تانسوری مانند Exynos تمایل به گرم شدن بیش از حد دارند و این یکی از بزرگترین انتقادات به تلفن های پیکسل است. کنار گذاشتن طراحی سامسونگ می تواند به گوگل کمک کند تا رقابت شدیدتری با اپل داشته باشد.