بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، به نظر می رسد نسل بعدی پرچمدار کوالکام که با نام اسنپدراگون 8 نسل 4 شناخته می شود، قیمت بالاتری دارد و این موضوع بر قیمت پرچمداران آینده تاثیرگذار است.

تراشه جدید دارای طراحی داخلی CPU با هسته های سفارشی Oryon خواهد بود. با این حال، تغییر به سمت خودمختاری ممکن است برای سازندگان گوشی های هوشمند هزینه داشته باشد. مانند تراشه های سری M اپل، نسل چهارم اسنپدراگون 8 نیز شایعه شده است که از فرآیند پیشرفته 3 نانومتری TSMC (N3E) استفاده می کند. این اولین باری است که کوالکام از فناوری 3 نانومتری برای تراشه‌های خود استفاده می‌کند و در حالی که این کار عملکرد و کارایی بهتری را ارائه می‌دهد، هزینه‌های تولید بالاتری را به همراه خواهد داشت.

این به گفته افشاگر ایستگاه چت دیجیتال Weibo است که اخیراً فاش کرده است که قیمت ویفر نسل چهارم اسنپدراگون 8 افزایش یافته است که مستقیماً بر قیمت نهایی تراشه تأثیر می گذارد. این افزایش قیمت کاملاً غافلگیر کننده نخواهد بود. پیش از این، کوالکام قیمت بالاتری را برای اسنپدراگون 8 نسل 4 به دلیل استفاده از هسته‌های Oryon اعلام کرده بود.

این افزایش قیمت می تواند تاثیر دومینویی بر بازار گوشی های هوشمند داشته باشد. با داشتن یک چیپ گران‌تر، سازندگان تلفن ممکن است مجبور باشند پیکربندی کلی دستگاه‌های خود را به دقت در نظر بگیرند تا قیمت رقابتی را حفظ کنند. به عنوان مثال، Redmi K70 Pro سال گذشته یکی از مقرون به صرفه ترین پرچمداران با پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 بود، با این حال، با نسل 4 گرانتر Snapdragon 8، دستیابی به قیمت مشابه برای جانشین آن می تواند یک چالش برای شرکت هایی مانند Xiaomi باشد.

شایان ذکر است که حتی نسل سوم اسنپدراگون 8 نیز برای سازندگان ارزان نبود و طبق گزارش ها حدود 200 دلار برای هر دستگاه قیمت داشت. افزایش بیشتر قیمت برای نسل 4 می تواند سازندگان تلفن را در موقعیت دشواری قرار دهد و آنها را مجبور کند بین قربانی کردن حاشیه سود خود یا افزایش بالقوه قیمت نهایی برای مصرف کنندگان یکی را انتخاب کنند.

در خبری دیگر، اگرچه کوالکام بیشتر به عنوان سازنده پردازنده های موبایل شناخته می شود، اما تصمیم گرفت به زودی وارد حوزه پردازنده های دسکتاپ که در لپ تاپ ها قرار می گیرند نیز وارد شود. با این حال، به گفته منبع صنعتی Kamila Wojciechowska (از طریق Android Authority)، کوالکام ممکن است برنامه های بیشتری برای سری اسنپدراگون X Plus داشته باشد. مشاور می گوید کوالکام در حال کار بر روی نوع دوم و قدرتمندتر چیپست X Plus به نام X1P-42-100 است. این پردازنده دارای هشت هسته CPU Oryon است که در X1P-64-100 شش هسته بیشتر است. شایان ذکر است که X1P-42-100 فاقد چهار هسته موجود در همتای خود است.

در حالی که این ممکن است عملکرد بهتری را برای X1P-42-100 ارائه دهد، در مقایسه با X1P-64-100 خطوط PCIe کمتری دارد. همچنین گفته می‌شود که X1P-42-100 در قابلیت‌های رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو دارای محدودیت‌هایی است که ظاهراً محدود به رمزگذاری 4K/30 FPS و رمزگشایی 4K/60 FPS است.

در مقابل، شایعه شده است که X1P-64-100 کدگذاری 4K/60 FPS و رمزگشایی 4K/120 FPS را ارائه می دهد. بسیاری از جزئیات دیگر در مورد X1P-42-100، مانند فرکانس پردازنده و مشخصات پردازنده گرافیکی، در حال حاضر در دسترس نیستند. افشای Wojciechowska فراتر از سری X است و نشان می‌دهد که کوالکام همچنین روی یک چیپست سرور با نام رمز “SD1” کار می‌کند. گفته می شود این پردازنده دارای 80 هسته Oryon بر روی یک سوکت LGA 9470 پین است و از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC (N5P) استفاده می کند.

منبع

به این پست امتیاز دهید