کوالکام امروز از عرضه‌ی آتی پردازنده‌ی لپ‌تاپ اسنپ‌دراگون ایکس پلاس خبر داد و در عین حال اطلاعات بیشتری درباره‌ی اسنپ‌دراگون ایکس الیت نیز منتشر کرد. برای اولین بار، این محصولات می توانند تراشه های اپل، اینتل و AMD را به طور جدی به چالش بکشند.

اسنپدراگون ایکس پلاس تراشه ارزان قیمت کوالکام برای لپ تاپ ها است. این تراشه دارای 10 هسته و 42 مگابایت حافظه کش است و حداکثر فرکانس چند رشته ای آن به 3.4 گیگاهرتز می رسد. یک واحد پردازش عصبی 45 TOPS (NPU) نیز در این تراشه تعبیه شده است تا فرآیندهای مولد هوش مصنوعی را اجرا کند.

Snapdragon X Plus از حافظه LPDDR5X با حداکثر نرخ انتقال داده 8448 میلیون انتقال در ثانیه (MT/s) پشتیبانی می کند و دارای یک پردازنده گرافیکی Adreno یکپارچه با 3.8 ترافلاپس قدرت است.

کوالکام همچنین اعلام کرد که سه پردازنده 12 هسته‌ای Snapdragon X Elite با حداکثر فرکانس پردازش چند رشته‌ای 3.8 گیگاهرتز و iGPU با 4.6 ترافلاپس ارائه می‌کند. هر سه مدل دارای NPU یکسان هستند و از حافظه مشابه اسنپدراگون ایکس پلاس استفاده می کنند. دو پردازنده اول از قابلیتی به نام Dual-Core Boost استفاده می کنند که فرکانس را تا 4.2 گیگاهرتز افزایش می دهد.

کوالکام می‌گوید که پردازنده‌های ARM آن‌ها برخلاف پردازنده‌های اپل و اینتل، معماری خوشه‌ای ندارند و تمام هسته‌های آن‌ها هسته‌های پرقدرت هستند. در عین حال، این شرکت ادعا می کند که محصولاتش از نظر قدرت، بهره وری انرژی و عمر باتری از تراشه های اپل، اینتل و AMD بهتر عمل می کنند.

در حال بروز رسانی…