تیم دانشجویی متشکل از 9 دانشجوی مهندسی مکانیک و 3 دانشجوی مهندسی صنایع (10 نفر از دانشگاه فردوسی و 2 نفر از دانشگاه فنی شهید منتظری مشهد) با رونمایی از خودروی مسابقه ای خود در مسابقات فرمول دانشجویی اعلام حضور کردند. این خودرو به نام “رهام” در مدت 2 سال و به طور کامل (به جز موتور) توسط دانشجویان طراحی و ساخته یا سفارشی سازی شده است. دانشگاه فردوسی مشهد قدیمی ترین دانشگاه ایران در زمینه حضور در این مسابقات است و این سومین حضور آن ها در سال های 1393 و 1397 است.

در حین افشای خودروی رهام، «آشکار خودرو فرمول یک در دانشگاه فردوسی مشهد و اعزام او به مسابقات فرمول 1 ایتالیا تیتر داغ رسانه های داخلی شد! همین موضوع بلافاصله باعث واکنش برخی به اصطلاح کارشناسان و مقایسه رهام با نمونه های فرمول 1 شد که منشأ این روند استفاده از عبارت فرمول 1 به جای فرمول دانشجویی در تیترهای رسانه هاست.

شاید انتشار خبر رونمایی از خودروی مسابقه ای رحم با عنوان اشتباه، ترفندی رسانه ای برای جلب توجه و جلب توجه باشد؛ اما مسئله نگران‌کننده‌تر، انتشار مجدد آن توسط بسیاری از رسانه‌ها است، ظاهراً هیچ یک از آنها نمی‌پرسند “آیا تیم یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور تفاوت بین خودروهای F1 و خود را نمی‌داند؟!”

به دانشجویان دانشگاه فردوسی تبریک می گویم. زیرا طراحی خودروها حتی مدل های مفهومی و آزمایشی به دلیل وجود ده ها هزار قطعه در خودروها، حتی در صورت استفاده از قطعات خارج از قفسه، پیچیده، دشوار و زمان بر است. مانند قطعات بدنه، تنها در صورتی که تمامی قسمت های خودرو به درستی و هماهنگ با یکدیگر کار کنند، عملکرد مطلوب حاصل می شود.

رهام دارای موتور 4 سیلندر 600 سی سی با قدرت 67 اسب بخار، شاسی آلومینیومی و بدنه فیبر کربنی با وزنی در حدود 280 کیلوگرم است و می تواند در 5.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.