سید حسن هاشمی رئیس سازمان نصر کشور در این نشست با بیان اینکه تیرماه با وجود نمایشگاه الکامپ و سپس روز فناوری اطلاعات ماه مهمی برای صنعت فناوری اطلاعات است، گفت: در ماه های اخیر سختی ها و مشکلات زیادی را تجربه کرده ایم. و در سازمان نصر موظف به رفع مشکلات است. سعی کردیم بدون هیاهو مسئولیت را دنبال کنیم. بحث مستقیم موضوع با رئیس جمهور تاثیر خوبی داشت و مشکل تخلفات در وزارتخانه پیگیری شد و فکر می کنم بخشی از این مشکلات تا حدودی برطرف شده است اما همچنان به عنوان جمع کننده پیگیر مشکلات هستیم.

وی با درخواست از مسئولان برای حضور در نمایشگاه الکامپ و گفت و گوی مستقیم با فعالان صنعت فاوا گفت: اگر می خواهیم به اهدافی مانند افزایش سهم اقتصاد دیجیتال دست یابیم، باید در این زمینه امید و انگیزه ایجاد کنیم و امیدوارم الکامپ موفق شود. در این راستا.»

رئیس جمهور نصر از تهران: نتوانستیم اینترنت را به حالت قبلی برگردانیم

حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران با بیان اینکه متأسفانه نتوانسته ایم دسترسی به اینترنت را به حالت قبل برگردانیم و حتی در حوزه حذف حداقل محدودیت ها نیز اتفاقی نیفتاده است، گفت: وی به جلساتی با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برای رفع محدودیت های کسب و کارها اشاره کرد و گفت: معاون اول رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که بدون حمایت فعالان اقتصادی دیجیتال نمی توان مشکلات کنونی کشور را حل کرد.

به گفته آزاد معروفی، دبیرکل نصر، فعالان این حوزه چند سالی است که منتظر برگزاری این نمایشگاه بوده اند تا مردم و شرکت ها بتوانند خود را به یکدیگر معرفی کنند: «اگر شرکت نمایشگاه و وزارت حراست سازماندهی کنند. سازمان صنفی این نمایشگاه را برای چند دوره برگزار می کند. می توانیم برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه برنامه ریزی کنیم. دغدغه ما ساماندهی بازار و ایجاد فضای سالم و رقابتی است که الکامپ می تواند در این امر کمک کند.» فرامرسی همچنین تاکید کرد: ارتباطات بین المللی در این نمایشگاه متاثر از ارتباطات بین المللی کشور است.

امسال برخلاف دوره های قبلی در الکامپ فضای رقابتی وجود ندارد زیرا اعضای سازمان به این نتیجه رسیده اند که مسائل مهم تری وجود دارد. رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک گفت: آخرین الکامپ چهار سال پیش برگزار شد و شرایط کشور مانند چهار سال قبل نیست، بنابراین انتظار نداریم استارت‌آپ‌ها ارائه و ارائه کنند، بنابراین وجود دارد. در الکامپ امسال سرمایه و زمینی وجود ندارد.” امروز ما هیاهوی استارتاپی چهار سال پیش را نداریم، اما در سالن های 8 و 9 شرکت هایی داریم که در چهار سال گذشته ایجاد شده اند. یک رویداد مهم امسال این است که برندهایی با پایه 200 متری که عمرشان کمتر از 5 سال است.

قربانی با اشاره به حضور صرافی های ارزهای دیجیتال در عین الکامپ گفت: آرزوی ما در نصر این است که الکامپ بتواند تصویر درستی از امروز بدهد و آینه ای از وضعیت ما باشد.

برنامه کامل پنل در روزهای آینده ارسال خواهد شد.

حباب قیمتی محصولات فناوری اطلاعات به دلیل کمبود عرضه است

در این جلسه به موضوع روز فناوری که در 29 تیرماه برگزار می شود نیز اشاره شد. این رویداد نیم روزه از ساعت 14 تا 20 در برج میلاد برگزار می شود که امسال تمرکز جدی بر محتوا دارد.

در بخشی دیگر از این جلسه اعضای سازمان نصر در خصوص مشکلات مختلف این حوزه صحبت کردند.

مجید اورعی، رئیس بخش نرم‌افزار این سازمان اعلام کرد: مراسم روز برنامه‌نویس در شهریورماه برگزار می‌شود و فرصتی است تا فعالان این صنعت و مسئولان دولتی درباره موضوعات نرم‌افزاری تخصصی بنشینند. به گفته وی، پس از گذشت سه دهه از عمر نرم افزار در کشور، همچنان مشکل امضای کار نرم افزار و تولید آن وجود دارد: یکی از مبرم ترین موضوعات در حوزه نرم افزار، گواهینامه های تایید فنی EFTA است. جواز کار و بر اساس دانش، که سعی می کنیم تا حد امکان انجام دهیم “گواهی نامه ها را جمع آوری و در صورت عدم نیاز حذف کنید.”

پس از وی آیدان عدالت یکی از اعضای هیات مدیره نصر تهران به مشکلات سخت افزاری اشاره کرد و گفت: وضعیت توزیع ارز برای عرضه محصولات فناوری اطلاعات بحرانی است و بازار سخت افزار و ارتباطات را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود اینکه ارز در کشور کمیاب است و منابع به سختی در دست دولت است، اما مشکل ما این است که بانک مرکزی اولویت توزیع را به درستی تشخیص نمی دهد. در حالی که خودرو چندین میلیارد دلار هزینه می کند، صنعت ICT حتی به نیم میلیارد دلار هم نمی رسد.

به گفته وی، از حدود پنج میلیارد دلار ارزی که این حوزه نیاز دارد، سه میلیارد دلار آن فقط برای تلفن همراه است. علاوه بر این، تولیدکنندگان برای واردات قطعات مورد نیاز خود با مشکل تامین ارز مواجه هستند: «یکی از پیامدهای کوتاه مدت این سیاست عقب ماندن عرضه محصولات فناوری اطلاعات از تقاضا و حباب قیمتی اقلام است. حتی قیمت اجناس در کشور ما چند برابر قیمت هایی است که در امارات و چین خرید و فروش می شود. این حباب قیمتی ناشی از کمبود عرضه است و عامل اصلی سیاست بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه جدا از کمبود ارز و سختی سیستم ها و فرآیندهای اداری، مشکل اصلی سیاست است، تاکید کرد: سیاست کلی هیات دولت این است که توزیع ارز را به تعویق بیندازند. درخواست ما این است که اولویت ICT را یکی از ارکان اصلی زندگی شهری و روستایی بدانند. اکنون اهمیت پهنای باند و سیستم هوشمند کمتر از دسترسی به آب، برق و جاده نیست و نبود آنها زندگی را مختل می کند.

سیاست خطرناک بانک مرکزی

دادگستری در ادامه سیاست بانک مرکزی به ضرر حوزه فناوری اطلاعات به بخشنامه جدیدی که اواخر اردیبهشت ماه در خصوص نحوه تخصیص ارز برای کالاها و خدمات وارداتی ابلاغ شد، اشاره کرد. وی در تشریح یکی از بندها که آن را غیرحرفه ای و خطرناک خواند، گفت: در بند این بخشنامه از این پس به کارگران تولیدی مناطق آزاد و ویژه ارز نیما یا بانک مرکزی تعلق نمی گیرد، اما اعلام شد که باید از ارزهای موجود برای استفاده استفاده کنند. این در حالی است که در همین بخشنامه آمده است بانک مرکزی ارزی غیر از نیمایی به رسمیت نمی شناسد و در واقع با شرایط موجود می گویند تولیدکنندگان و واردکنندگان در منطقه آزاد باید ارز قاچاق وارد کنند. حتی اگر این فعال اقتصادی بتواند ارز را تامین کند باید با ارز 50 هزار تومانی کالا تولید و آزاد کند در حالی که کالای 40 هزار تومانی به سرزمین اصلی وارد می شود. این مرگ تولید در مناطق ویژه و آزاد است.

به گفته وی، با این بخشنامه اقداماتی که وزارتخانه برای مناطق ویژه تدارک دیده است از بین می رود و سه هزار تولیدکننده در مناطق آزاد فلج می شوند، اشتغال از بین می رود و معلوم نیست سرمایه گذاری چند نفر چه می شود. هزار میلیارد تومان: در این زمینه در سازمان به نهادهای مختلف نامه نوشتیم و از وزیر خواستیم موضوع را پیگیری کند تا این معاونت جایگزین شود.