رگولاتورهای اتحادیه‌ی اروپا، مایکروسافت را به ایجاد ارتباط غیرقانونی بین نرم‌افزار پیام‌رسان «تیمز» و آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ متهم کرده‌اند و می‌گویند که این غول فناوری آمریکایی، قوانین رقابتی اروپا را زیر پا گذاشته است.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که امروز درباره‌ی نقض قوانین از سوی مایکروسافت منتشر کرد، گفت که اتهام مایکروسافت را در رابطه‌ با پیام‌رسان «تیمز» و نقض قوانین اتحادیه‌ی اروپا، به این شرکت اعلام کرده است.

این اولین اتهام مایکروسافت از سوی اتحادیه‌ی اروپا نیست و شرکت یادشده پیش‌ازاین نیز دو بار برای مرورگر اینترنت اکسپلورر و برنامه‌ی مدیاپلیر ویندوز، به‌مدت ۱۵ سال از سوی اتحادیه‌ی اروپا به انحصارطلبی و نقض قوانین این اتحادیه متهم شده بود.

مارگرت وستاگر، رئیس سیاست رقابت در اروپا، می‌گوید که ایجاد ارتباط بین تیمز و آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ که جزو محبوب‌ترین محصولات مایکروسافت هستند، امتیاز ناعادلانه‌ای را برای تیمز نسبت به رقبا ایجاد می‌کند.

مایکروسافت در پاسخ به اتهامات مطرح‌شده از سوی اتحادیه‌ی اروپا، با جداکردن ارتباط بین تیمز و آفیس ۳۶۵ و مایکروسافت ۳۶۵ موافقت کرد. به گفته‌ی برد اسمیت، رئیس مایکروسافت، این شرکت در تلاش است تا نگرانی‌های کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا را رفع کند.

در سال ۲۰۲۰، صاحبان پیام‌رسان سازمانی اسلک از مایکروسافت به‌دلیل اتصال غیرقانونی تیمز به آفیس شکایت کردند. این شکایت، باعث شد تا اتحادیه‌ی اروپا از سال قبل، تحقیقات مربوط به قوانین ضدانحصار را در مورد مایکروسافت آغاز کند.

مقاله‌های مرتبط

اگر مایکروسافت به‌دلیل نقض قوانین ضدانحصار، مجرم شناخته شود، احتمالاً باید ۱۰ درصد از کل گردش مالی سالانه‌ی خود را به‌عنوان جریمه به اتحادیه‌ی اروپا پرداخت کند. علاوه بر این، ممکن است مایکروسافت از سوی این اتحادیه، مجبور به تغییر محصولات نرم‌افزاری خود شود.

در سال ۲۰۱۳، مایکروسافت به‌دلیل رعایت‌نکردن دستور اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر اعطای حق انتخاب به کاربران ویندوز برای تعیین مرورگر دیگری به‌جای اینترنت اکسپلورر در ویندوز 7 SP1، به پرداخت جریمه‌ی ۷۳۰ میلیون‌دلاری محکوم شد.