نهاد رگولاتوری اتحادیه‌ی اروپا شب گذشته تحقیقات جدیدی به راه انداخته که روی یکی از سیاست‌های مایکروسافت تمرکز دارد: ردموندی‌ها سرویس مایکروسافت تیمز را در قالب یک بسته به‌همراه نرم‌افزارهای خانواده‌ی آفیس به شرکت‌ها ارائه می‌دهند. تیمز سرویس چت سازمانی مایکروسافت است که به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز ۱۱ نیز نصب شده است.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید که استراتژی مایکروسافت برای ارائه‌ی تیمز به مشتریان ممکن است نمایانگر رفتار ضدرقابتی باشد. اگر نتیجه‌ی تحقیقات به همین موضوع ختم شود، جریمه‌ای سنگین در انتظار مایکروسافت خواهد بود.

بر اساس گزارش CNBC، این نخستین بار در بیش‌از یک دهه‌ی اخیر است که اتحادیه‌ی اروپا تحقیقات ضدانحصاری (آنتی‌تراست) علیه مایکروسافت به راه می‌اندازد.

کمیسیون اروپا می‌گوید که نگران است مایکروسافت «مزیت توزیع» به تیمز بدهد و باعث کاهش رقابت شود؛ چون مشتریان این شرکت به‌هنگام تهیه‌ی نرم‌افزارهای آفیس نمی‌توانند انتخاب کنند که سراغ سرویس‌های دیگر بروند. این نرم‌افزارها در قالب مجموعه‌ی مایکروسافت ۳۶۵ (آفیس ۳۶۵ سابق) در دسترس قرار می‌گیرند و شامل مواردی مثل ورد و اکسل هستند.

تحقیقات ضدانحصار معمولا ضرب‌الأجل مشخصی ندارند و ممکن است تا مدت‌ها ادامه پیدا کنند. اتحادیه‌ی اروپا ممکن است در نتیجه‌ی تحقیقات، جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه‌ی مایکروسافت را به‌عنوان جریمه‌ی این شرکت در نظر بگیرد. غول آمریکایی صنعت فناوری سال گذشته نزدیک‌به ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

نگرانی درباره‌ی رفتار ضدانحصاری مایکروسافت در حوزه‌ی نرم‌افزارهای پیام‌رسان، نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت؛ زمانی که اسلک، رقیب تیمز، با مراجعه به اتحادیه‌ی اروپا از مایکروسافت شکایت کرد. اسلک در آن زمان گفت اقدام مایکروسافت برای قرار دادن تیمز و آفیس در یک بسته‌ی نرم‌افزاری، غیرقانونی است. اسلک همچنین گفت این اقدام باعث می‌شود میلیون‌ها کاربر به نصب تیمز مجبور شوند.

آخرین بار در سال ۲۰۰۹ تحقیقات این چنینی در اتحادیه‌ی اروپا علیه مایکروسافت به راه انداخته شد. در آن زمان اروپا روی مرورگر اینترنت اکسپلورر تمرکز کرد و گفت که نگران است نصب پیش‌فرض این مرورگر در ویندوز باعث کاهش رقابت شود. مایکروسافت به اتحادیه‌ی اروپا گفت کاربرانش را قادر می‌سازد که در ویندوز از مرورگرهای دیگر استفاده کنند.