هرچند شرکت‌های مختلف تاکنون صدها میلیون دلار برای توسعه‌ی شبکه 5G سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اپراتور‌ها هنوز در تلاش برای سود‌آوری و بازگشت سرمایه خود هستند. البته تحلیلگران معتقدند که درآمدزایی از شبکه‌ی 5G در آینده‌ی نزدیک محقق می‌شود و اپراتور‌ها نیز با راه‌اندازی نسخه‌ی پیشرفته‌ای 5G می‌توانند به این هدف برسند.

نسخه‌ی پیشرفته‌ شبکه 5.5G چیست؟

شبکه 5.5G یا 5G Advanced نام فاز بعدی نسل پنجم شبکه‌ی همراه است که قرار است پیش از راه‌اندازی شبکه 6G در دسترس کاربران قرار گیرد. البته تکامل شبکه‌های مخابراتی به همین سادگی‌ها نیست و توسعه‌ی آن‌ها منوط به تدوین استاندارد‌های جهانی است. این استاندارد‌ها، قوانین فنی پذیرفته‌شده جهانی هستند که نحوه‌ی عملکرد یک فناوری و سازگار بودن آن با بسترهای مختلف (Interoperability) در سراسر جهان را تعریف می‌کنند.

تدوین این استاندارد‌ها که ممکن است چندین سال زمان ببرد، معمولاً با حضور شرکت‌ها، متخصصان صنعت مخابرات، دانشمندان و گروه‌های دانشگاهی انجام می‌شود. این گروه‌ها، معمولاً چالش‌ها و نحوه‌ی توسعه نسل جدید شبکه‌های مخابراتی را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال، قبل از توسعه‌ی شبکه 5G، بسیاری از محققان در مورد زیان‌بار بودن این نسل از شبکه اینترنتی بر سلامتی و محیط‌زیست ابراز نگرانی کرده بودند؛ اما در نهایت مجوز‌های لازم برای توسعه‌ و راه‌اندازی 5G صادر شد.

بیشتر بخوانید

سازمان 3GPP که تدوین استاندارد برای شبکه‌های مخابراتی از 4G به بعد را بر عهده دارد، با استفاده از سیستم «انتشار موازی»، پلتفرمی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا قابلیت‌های جدید را برای نسخه‌ی کنونی شبکه پیاده‌سازی کنند و قابلیت‌های بیشتر را در نسخه‌های بعدی عرضه کنند.

در سیستم انتشار 3GPP، شبکه‌ی 5G به‌عنوان نسخه‌ی ۱۷ در نظر گرفته شده است؛ از این رو، 5G Advanced نسخه‌‌ی ۱۸ و شبکه‌ی 6G نسخه‌‌ی ۱۹ خواهد بود.

مزایای شبکه 5.5G نسبت‌به 5G

چاینا موبایل که در توسعه‌ی استانداردهای 5G-A نقش مهمی داشته است و قرار است امسال بزرگ‌ترین ارائه‌ی تجاری خدمات این شبکه را در بیش‌ از ۳۰۰ شهر چین آغاز کند، می‌گوید راه‌اندازی شبکه‌ی 5.5G سرعت توسعه‌ی زیرساخت‌های جدید اطلاعاتی را افزایش می‌دهد و امکان استفاده از ظرفیت کامل 5G را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

همچنین شبکه‌ی 5.5G نوید پیشرفت‌های جالب‌توجهی از‌جمله افزایش ۱۰ برابری سرعت، دانلود با سرعت ده‌ها گیگابیت‌برثانیه و تأخیر بسیار پایین در حد میلی‌ثانیه را می‌دهد. این قابلیت‌ها به افزایش سرعت دانلود، استریم روان‌تر و بدون لگ و اجرای بازی‌های آنلاین با کمترین نرخ‌ تأخیر کمک می‌کنند.

استاندارد 5.5G همچنین با هدف بهبود مقیاس اتصال و ایجاد شبکه‌ی اینترنت اشیا با هزینه‌ی کمتر طراحی شده و شبکه‌های هوایی و فضایی را باهدف افزایش سطح پوشش خدمات، ادغام می‌کند.

اما به‌طور تخصصی‌تر، اولویت‌ اصلی اپراتورها در توسعه‌ی اینترنت 5G Advanced، افزایش ارتباط تجاری 5G ازطریق گسترش بازار‌های عمودی، حل مشکلات استقرار و تکامل فناوری برای حرکت به سمت 6G است.

میلیند کولکارنی، معاون و رئیس آزمایشگاه‌های بی‌سیم شرکت InterDigital در این مورد می‌گوید:

تحقیقات در زمینه‌ی استاندارد‌های شبکه، به معرفی، بهبود و نهایی‌شدن چندین ویژگی‌ جدید سازمانی برای 5.5G منجر شده است؛ از جمله برش شبکه (Network Slicing)، ادغام شبکه‌های خصوصی و عمومی، موقعیت‌یابی پیشرفته و حتی کاربردهایی مختص برای هر بازار عمودی که منحصرا قشر خاصی از کاربران را هدف گرفته‌اند.

هاوارد واتسون، مدیر ارشد فناوری شرکت بریتانیایی BT که یکی از بزرگترین هلدینگ‌های مخابراتی در جهان است، می‌گوید 5.5G نویدبخش سرعت بالاتر آپلود خواهد بود؛ به‌این‌معنی که می‌توانید کارهایی مثل استریم فیلم، انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های چندنفره را با سرعت به مراتب بیشتری از 5G انجام دهید.