زاکربرگ امروز در اینستاگرام توضیح داد که متا دستیار جدید Meta AI را که توسط Llama 3 طراحی شده است در محصولاتی از جمله واتساپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر گنجانده است.

متا در پست وبلاگ خود با اعلام Llama 3 گفت که به شدت بر روی بهبود داده های آموزشی مورد استفاده برای توسعه مدل تمرکز کرده است. این شرکت گفت که هفت برابر بیشتر از نسل قبلی خود، Llama 2، داده های خود را دریافت کرده است. برخی از کارشناسان هوش مصنوعی خاطرنشان کردند که داده های منتشر شده توسط متا همچنین نشان می دهد که ایجاد Llama 3 به مقدار زیادی انرژی نیاز داشت برای تغذیه سرورهای مورد نیاز

قابلیت‌های رو به رشد مدل‌های AI منبع باز برخی از کارشناسان را به نگرانی واداشته است که این مدل‌ها می‌توانند توسعه سلاح‌های سایبری، شیمیایی یا بیولوژیکی را تسهیل کنند یا حتی با انسان‌ها دشمنی کنند. متا ابزارهایی را منتشر کرده است که به اعتقاد آنها می تواند به اطمینان حاصل شود که Llama عبارات بالقوه مضر را تولید نمی کند.

دیگران در زمینه هوش مصنوعی می گویند که مدل های Llama متا آنقدر که می توانند باز نیستند. مجوز منبع باز این شرکت در مدل ها محدودیت هایی را در مورد آنچه محققان و توسعه دهندگان می توانند ایجاد کنند ایجاد می کند.

لوکا سولداینی، دانشمند ارشد تحقیقات کاربردی در مؤسسه هوش مصنوعی، یک آزمایشگاه غیرانتفاعی، پس از اعلام Llama 3، گفت: «بسیار عالی است که می بینیم مدل های بیشتری به طور آشکار وزن خود را نشان می دهند بخش‌هایی از خط لوله هوش مصنوعی – داده‌ها، آموزش، گزارش‌ها، کدها و ارزیابی‌های آن. این در نهایت درک جمعی ما از این الگوها را تسریع خواهد کرد.»

استلا بیدرمن، محقق هوش مصنوعی درگیر با EleutherAI، یک پروژه غیردولتی AI منبع باز، می گوید که مجوز متا برای Llama 2 آزمایش هایی را که محققان هوش مصنوعی می توانند با آن انجام دهند محدود می کند و اضافه می کند که مجوز Llama 3 حتی محدودتر به نظر می رسد. . بیدرمن می‌گوید: «متا وزنه‌ها را آزاد می‌کند، اما به خاطر محدود کردن کارهایی که می‌توانید با آنها انجام دهید بدنام است.

در بخشی از مجوز این مدل آمده است که شرکت هایی با “بیش از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه” باید از متا مجوز ویژه درخواست کنند، بندی که ظاهرا برای جلوگیری از کمک این پروژه به نزدیک ترین رقبای شرکت طراحی شده است.

با این حال، به نظر می رسد Llama 3 به احتمال زیاد جرقه دیگری از آزمایش های هوش مصنوعی را بزند. کلمنت دلانژ، مدیر عامل HuggingFace، مخزن مدل‌های هوش مصنوعی باز از جمله Llama 3، می‌گوید که توسعه‌دهندگان بیش از 30000 نسخه از Llama 2 ایجاد کرده‌اند. او می گوید: “حرکت عالی توسط جامعه متا.”