تاکنون شرکت‌هایی مانند OpenAI و Google پروژه‌های واقعاً بزرگ هوش مصنوعی مولد را انجام داده‌اند؛ بااین‌حال، آن‌ها مدل‌های خود را کاملاً مخفی نگه می‌دارند.

در‌این‌بین، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها معتقدند پروژه‌های بزرگ هوش مصنوعی باید منبع‌باز باشند. متا و IBM در حال پیوستن به بیش از ۴۰ شرکت و سازمان برای ایجاد گروه صنعتی مختص کار هوش مصنوعی منبع‌باز با هدف به‌اشتراک‌گذاری فناوری و کاهش خطرهای احتمالی ناشی از آن هستند.

براساس بیانیه‌ای جدید، ائتلافی موسوم به AI Alliance بر توسعه‌ی مسئولانه‌ی فناوری هوش مصنوعی از‌جمله ابزارهای ایمنی و امنیتی تمرکز خواهد کرد. همچنین، این گروه به‌دنبال افزایش تعداد مدل‌های AI منبع‌باز و توسعه‌ی سخت‌افزار جدید و همکاری با محققان دانشگاهی است.

این اتحادیه می‌گوید که همکاری آشکار در این راه سه مزیت دارد:

  • اولین مزیت سرعت است. اشتراک‌گذاری مدل‌ها باعث می‌شود محققان بتوانند کار دیگران را مبنا قرار دهند و پیشرفت سریع‌تر را ممکن می‌کند.
  • دومین مزیت AI Alliance، ایمنی است. اجازه‌دادن به گروه‌های همتای مستقل برای بررسی کد ایجاد‌شده‌ی دیگران، بهترین راه برای شناسایی معایب و خطرهای احتمالی است. این همان استدلال برای پروتکل‌های امنیتی منبع‌باز، مانند سیستم‌های رمزگذاری است.
  • سومین مزیت AI Alliance فرصت برابر است. با فراهم‌کردن دسترسی افراد به ابزارهای در حال ساخت، زمین بازی برابری ایجاد می‌شود که در آن محققان و استارتاپ‌های انفرادی از فرصت‌های مشابهی با شرکت‌های دارای بودجه‌ی مناسب برخوردارند.

AI Alliance ماموریت خود را این‌گونه توصیف می‌کند: «تسریع و انتشار هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های اساسی، ایمنی، امنیت و اعتماد به هوش مصنوعی و به‌حداکثر‌رساندن مسئولانه‌ی منافع برای مردم، چشم‌انداز ما است.»

AI Alliance حجم مهمی از محاسبات، داده‌ها، ابزارها و استعدادها را برای سرعت‌بخشیدن به نوآوری آزاد در هوش مصنوعی گرد‌هم می‌آورد. این اتحادیه به‌دنبال ساخت و پشتیبانی فناوری‌های آزاد در نرم‌افزارها و مدل‌ها و ابزارها است.