خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید جین لواف، مدیر سابق قوانین شرکتیِ اپل که به معاملات نهانی اعتراف کرده بود، به جریمه‌ی نقدی و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد. کارشناسان حقوقی می‌گفتند که ممکن است لواف دو سال زندانی شود، اما او در نهایت از خطر زندان گریخت.

منظور از معاملات نهانی یا Insider Trading که لواف به آن محکوم شده، خرید و فروش سهام بر اساس اطلاعات محرمانه‌ی شرکت‌ها است. در این حالت فرد نفوذی جزئیاتی درباره‌ی گزارش مالی منتشرنشده ارائه می‌دهد تا خودش یا بقیه بر اساس آن اطلاعات، فرآیند خرید و فروش سهام را انجام دهند و سود به جیب بزنند.

نقش اصلی لواف در اپل این بود که از معاملات نهانی کارمندان شرکت جلوگیری کند، با این‌حال خودش در نهایت مرتکب این جرم شد.

مطابق سیاست‌های داخلی اپل، در آستانه‌ی انتشار گزارش مالی این شرکت، دسترسی بسیاری از کارمندان به داده‌های مالی متوقف می‌شود. این، اقدامی برای جلوگیری از معاملات نهانی است.

لواف به‌دلیل جایگاه شغلی‌اش، به داده‌های مالی اپل قبل از عمومی‌شدن آن‌ها دسترسی داشت. در زمان‌هایی که اپل فراتر از انتظار تحلیلگران عمل می‌کرد، لواف قبل از انتشار گزارش مالی سراغ خرید سهام شرکت می‌رفت. همچنین در زمان‌هایی که اپل عملکرد درخشان نداشت، لواف بخشی از سهام را می‌فروخت.

بر اساس گفته‌ی بلومبرگ، جین لواف مجموعاً ۲۷۷٬۰۰۰ دلار ازطریق معاملات نهانی سهام اپل به جیب زد و از ضرر ۳۷۷٬۰۰۰ دلاری‌اش جلوگیری کرد. او در سال ۲۰۱۸ از اپل اخراج شد.

لواف سال گذشته به ۶ فقره کلاهبرداری مالی ازطریق معاملات نهانی اعتراف کرد و حکمش شب گذشته صادر شد. لواف افزون‌بر چهار سال آزادی مشروط، باید حدود ۶۰۴٬۰۰۰ دلار جریمه پرداخت کند.

وکلای دادگاه به قاضی گفته بودند که زندانی‌شدن لواف ضروری است تا هشداری جدی به همه‌ی مدیرانی که مشغول معاملات نهانی هستند داده شود. با وجود این، قاضی گفت که لواف شغلش را از دست داده است و دیگر هرگز نمی‌تواند مدیر حقوقی باشد و همین برایش کافی است.