اختصاص سهمیه سوخت به رانندگان تاکسی اینترنتی راهی برای حمایت از رانندگان خودروهای شخصی بود که محدودیت خاصی در میزان سهمیه سوخت داشتند. این سهمیه طبق اعلام اسنپ و تپسی بیش از یک سال است که به حساب رانندگان این پلتفرم ها واریز نشده است. از این رو، خبری که چند روز پیش مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد و گفته بود «در سال جاری سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی کاهش می یابد» خبر جدیدی نیست.

احسان نصر، معاون بهره برداری شرکت تپسی با تایید این نکته توضیح می دهد که کاهش سهمیه بنزین برای رانندگان تاکسی اینترنتی حدود 13 ماه است که در حال انجام است و اکنون به صورت رسمی اعلام شده است.

تقریباً از مارس 1401 هیچ سهمیه ای به رانندگان تاکسی اینترنتی پرداخت نمی شود. آخرین باری که پرداخت شد اردیبهشت 1402 بود که سهمیه بهمن 1401 را واریز کردند و تا الان حدود 13 ماه است که هیچ راننده ای در سامانه تاکسی آنلاین کشور در هیچ شرکتی یارانه سوخت دریافت نکرده است.

احسان نصر، معاونت عملیات شرکت تپسی

این گفته محمد حلاج، مدیرعامل اسنپ نیز مطرح شده است. معاون عملیات تپسی نیز مانند مدیرعامل اسنپ تاکید کرد که طی مکاتباتی با وزارت کشور و وزارت نفت بارها موضوع عدم پرداخت سهمیه بنزین به رانندگان را پیگیری کرده‌اند اما این پیگیری‌ها جواب نداد. نتایج.

کاهش سهمیه سوخت رانندگان با قوانین مصوب 1397 در خصوص عملکرد تاکسی های اینترنتی مغایرت دارد.

این در حالی است که طبق قوانین مصوب 1397 در مورد عملکرد تاکسی های اینترنتی، وزارت نفت موظف به تامین سهمیه سوخت بوده است. در واقع شرکت های تاکسیرانی آنلاین موظف شدند نظرسنجی کاربران از رانندگان خود را ثبت و به صورت ماهانه به مراجع ذیربط گزارش دهند تا سهمیه ریالی بنزین بر اساس نظرسنجی راهنماها به حساب رانندگان واریز شود. اکنون بر خلاف قوانین قبلی این سهمیه کاهش یافته است.

معاون بهره برداری تپسی با بیان اینکه این تصمیم غیرقانونی در حالی اتخاذ شد که تاکسی های اینترنتی به تعهدات سهمیه بندی گاز خود عمل می کردند، گفت: طبق قوانینی که در سال 1397 تصویب شد، متعهد شدیم که به دلیل عدم افزایش قیمت سوخت، تغییر قیمتی ایجاد نشود. طی سال‌های گذشته، اگرچه عواملی مانند تورم قطعات یدکی و سایر اقلام بر هزینه سفر تأثیر گذاشته است، اما هیچ‌گاه تغییری در قیمت سوخت نداشته‌ایم.»

شاید مهمترین اتفاق در این میان تاثیری باشد که اعلام کاهش سهمیه سوخت راننده بر بازار تاکسی های اینترنتی خواهد داشت. مدیرعامل اسنپ در این خصوص گفت: «کاهش سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی اثر تورمی جدی در این حوزه دارد» اما ظاهرا تپسی معتقد است حذف این سهمیه باعث افزایش هزینه سفرها نمی شود.

حذف سهمیه بنزین بر تمایل سفرا به کار در تاکسی های اینترنتی و بر همین اساس بر عرضه و تقاضا تأثیر می گذارد. اما تداوم پرداخت نشدن سهمیه ها در 13 ماه گذشته بر ناوگان تاثیر گذاشته است و هیچ تغییر دیگری را پیش بینی نمی کنیم. اگر تغییر قیمت دیگری غیر از قیمت فعلی باشد، راننده بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

احسان نصر، معاونت عملیات شرکت تپسی

نصر همچنین به برخی از چالش های پیش روی تاکسی های اینترنتی اشاره کرد و گفت: به خودروهای شخصی بنزین 60 لیتری 1500 تومان و بنزین 100 لیتری 3000 تومانی داده می شود. اعلام شده است که کارت های آزادی در جایگاه ها نیز برچیده می شود. این قوانین که هدف آن محدود کردن میزان سوخت گیری در طول ماه است، برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است. یعنی اصلاً در نظر گرفته نمی شود که تعداد قابل توجهی از خودروهای شخصی که در شهرها تردد می کنند، خدمات تاکسی اینترنتی ارائه می دهند و نباید مشمول همین محدودیت شوند.

سهمیه 160 لیتری بنزین خودروهای شخصی دو سه روزه برای رانندگان تاکسی اینترنتی کافی نیست.

نصر همچنین به برخی از چالش های پیش روی تاکسی های اینترنتی اشاره کرد و گفت: به خودروهای شخصی بنزین 60 لیتری 1500 تومان و بنزین 100 لیتری 3000 تومانی داده می شود. اعلام شده است که کارت های آزادی در جایگاه ها نیز برچیده می شود. این قوانین که هدف آن محدود کردن میزان سوخت گیری در طول ماه است، برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده است. یعنی اصلاً در نظر گرفته نمی شود که تعداد قابل توجهی از خودروهای شخصی که در شهرها تردد می کنند، خدمات تاکسی اینترنتی ارائه می دهند و نباید مشمول همین محدودیت شوند.

معاون بهره برداری تپسی می گوید نگرانی اصلی در حال حاضر این است که این محدودیت اعمال شود و برای تاکسی های اینترنتی پیش بینی نشود. وی معتقد است در این صورت ناوگان تاکسی های اینترنتی عملا قفل می شود چرا که سهمیه ماهیانه 160 لیتری مصرف دو، سه روز کار تمام وقت و همان مصرف یک تا دو هفته ای رانندگان است. کار پاره وقت روز کاری

البته در چنین شرایطی انتظار می رود این پلتفرم ها راهکارهای کوتاه مدت و موثری برای کمک به رانندگان ارائه دهند. احسان نصر تصریح کرد: تپسی برای جبران بخشی از این هزینه‌های سوخت، طرح‌های تشویقی، مشوق‌ها و کمک‌هایی را در قالب وام یا کمک بلاعوض در نظر خواهد گرفت. اما وی افزود: «اما وقتی خودرو با بنزین کار می کند، افزایش قابل توجه قیمت بنزین باعث تغییر حاشیه سود راننده خواهد شد». نصر در ادامه توضیح داد:

من خودم را راننده ای می دانم که روزی 500، 600 هزار تومان حمل می کنم. من بخشی از سوخت گیری را پرداخت می کنم. وقتی قیمت گاز تغییر می کند، آن هزینه ها تغییر می کند، مقدار پولی که من به عنوان درآمد خالص باقی می گذارم تغییر می کند. شرکت ما به عنوان یک موسسه بازرگانی تا حدودی می تواند خدمات اجتماعی ارائه دهد، از نقطه ای به نقطه دیگر اثر این کاهش سهمیه سوخت بر قیمت اعمال می شود.

احسان نصر، معاونت عملیات شرکت تپسی

نادیده گرفتن حقوق مصرف کننده نقطه ضعف اصلی در تصمیم گیری تاکسی های اینترنتی است

کاهش سهمیه بنزین برای رانندگان اسنپ و تپسی یک ماه پس از حذف و غیرفعال شدن گزینه «عجله» از این دو پلتفرم صورت می‌گیرد. معاون عملیات تپسی معتقد است که هنگام تصمیم گیری در مورد تاکسی های اینترنتی حقوق مصرف کننده در نظر گرفته نمی شود.

وی در ادامه توضیح داد: در اتخاذ چنین تصمیماتی باید به علاقه کاربر توجه شود. به هر حال دولت می پذیرد که تاکسی های اینترنتی جزء لاینفک زندگی مردم است و به درستی نسبت به آنها حساس است. در کاهش سهمیه بنزین رانندگان باید منافع استفاده کنندگان از این خدمات در نظر گرفته شود. واقعیت این است که افرادی که از پلتفرم ما کسب درآمد می کنند کم نیستند و باید در هر تصمیمی به حقوق آنها توجه شود.

نصر معتقد است اگر تصمیمی عجولانه و بدون در نظر گرفتن منافع این قشر گرفته شود، عواقب ناخوشایندی برای مردم به همراه خواهد داشت.